Sökning: "inkludering integrering"

Visar resultat 1 - 5 av 219 uppsatser innehållade orden inkludering integrering.

  1. 1. Att undervisa individintegrerade grundsärskoleelever i grundskoleklass : Fem grundskollärares erfarenheter av att anpassa undervisningen i årskurserna 1-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Li; [2023]
    Nyckelord :Intellectual disability; teaching policy; school law; integration; inclusion; elementary special school; Intellektuell funktionsnedsättning; utbildningspolicy; skollag; integrering; inkludering; grundsärskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge of how five elementary school teachers in practice implement policy regarding individually integrated elementary special school students in their teaching. The questions are: How do the five teachers reason about the teacher’s role in working with individually integrated students? How do the teachers reason about adapting the teaching for individually integrated students?  To find teaching strategies that are seen as beneficial for learning and to identify challenges in the context the research review focused on the topic of inclusion and integration for students with intellectual disabilities. LÄS MER

  2. 2. Mer än bara en sport? : En kvalitativ intervjustudie om fotboll som verktyg i socialt arbete för integrering och inkludering av barn och unga.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Hanna Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Organization; Football; Children and adolescents; Social work; Integration; Social exclusion; Social inclusion; Organisation; Fotboll; Barn och unga; Socialt arbete; Integration; Social exklusion; Social inklusion;

    Sammanfattning : Social policy challenges in terms of structural social changes, consisting of economic, political and social conditions, shed light on integration policy difficulties in the Swedish welfare state. The aim and purpose of this qualitative study was to analyze, based on organizational isomorphism, how representatives from a selected football organization in Sweden understand football as an integrative tool and how they work with integration of children and adolescents through their certified academy. LÄS MER

  3. 3. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  4. 4. Fast mellan stolarna : En systemteoretisk studie av några lärares uppfattningar av möjligheter och hinder vid individintegrering i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Liza Efe; Anna Lundin; [2023]
    Nyckelord :Attityder; Integrering; Inkludering;  Intellektuell funktionsnedsättning; Systemteori;

    Sammanfattning : I Sverige har Skolverket haft ambitionen att främja inkludering genom att uppmuntra differentierad undervisning och extra anpassningar för de elever som behöver. Samtidigt har elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) rätt att integreras i grundskolan, även om vi har en tradition av att placera dem i anpassad skola, där också en majoritet av eleverna med IF går. LÄS MER

  5. 5. ”…om jag har en samhörighet runt det här bordet så kan jag känna mig inkluderad.” : Två särskilda undervisningsgruppers arbete med integrering och inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elizabeth Landström; Anna Pohjanen; [2023]
    Nyckelord :inkludering; integrering; särskilt stöd; särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Elever ska undervisas i ordinarie undervisningsgrupp så långt det är möjligt men kan som särskilt stöd bli placerade i särskild undervisningsgrupp för att få sina behov tillgodosedda enligt skollagen (SFS 2010:800, 3:e kap. 11§). LÄS MER