Sökning: "utbildningspolicy"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet utbildningspolicy.

  1. 1. Skolresultat och tillit : En analys av Järvaområdet och Östra Göinges arbete för bättre skolresultat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Statsvetenskap

    Författare :Teodor Johansson; [2023]
    Nyckelord :kommun; Sverige; tillitsbaserad styrning; akademiska resultat; utbildning; utbildningspolicy; utbildningssystem; policyimplementering; skolstyrning; kommunalt självstyre.;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis examines how local governments in Sweden can improve the academic results of students in primary school. The thesis will focus on the impact of implementing trust-based governance in the organization. The thesis will examine two examples in Sweden, Stockholm and Östra Göinge. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa individintegrerade grundsärskoleelever i grundskoleklass : Fem grundskollärares erfarenheter av att anpassa undervisningen i årskurserna 1-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Li; [2023]
    Nyckelord :Intellectual disability; teaching policy; school law; integration; inclusion; elementary special school; Intellektuell funktionsnedsättning; utbildningspolicy; skollag; integrering; inkludering; grundsärskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge of how five elementary school teachers in practice implement policy regarding individually integrated elementary special school students in their teaching. The questions are: How do the five teachers reason about the teacher’s role in working with individually integrated students? How do the teachers reason about adapting the teaching for individually integrated students?  To find teaching strategies that are seen as beneficial for learning and to identify challenges in the context the research review focused on the topic of inclusion and integration for students with intellectual disabilities. LÄS MER

  3. 3. Skolutveckling pågår : -        Att dra nytta av sambandet mellan styrning och kvalitetsarbete

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Luisella Galina Hammar; [2021]
    Nyckelord :Utbildningskvalitet; rektors systematiska kvalitetsarbete; styrning av gymnasieskolans introduktionsprogrammen; roll och ansvar; huvudmannens plan för utbildning; elevers individuella studieplan; uppföljning av elevers kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera vad som händer mellan representanter från skolförvaltning och gymnasierektorer när huvudmannens styrning och kvalitetsarbete av gymnasieskolans introduktionsprogram sätts i centrum i ett utvecklingsarbete. Studiens syfte är också att bidra med kunskap om vad som händer när skolförvaltning och rektors roll och ansvar sätts i fokus i ett utvecklingsarbete med målet att öka kunskapen om det systematiska kvalitetsarbetet. LÄS MER

  4. 4. Svenskämnet i en tudelad skola: En kritisk analys av svenskämnet i propositionen Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Nilsson; [2014]
    Nyckelord :svenskämnet; läroplansteori; klassperspektiv; gymnasieskolan; utbildningspolicy;

    Sammanfattning : 2011 års gymnasiereform har inneburit stora förändringar för svenskämnet, bland annat genom förändringen av ämnets omfattning, som ökats på högskoleförberedande program samtidigt som den halverats på yrkesprogram. Utifrån en läroplansteoretisk ansats, med syfte att undersöka och diskutera svenskämnets förutsättningar, analyseras i föreliggande uppsats uttalade och outtalade idéer om svenskämnet i regeringens proposition 2008/09:199 Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan, den proposition som ligger till grund för reformen. LÄS MER

  5. 5. Entreprenöriella förhållningssätt - – en studie av policytexter avseende utbildning till entreprenörskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Johanna Mellén; [2010-07-05]
    Nyckelord :entreprenörskap; utbildningspolicy; hegemoniska diskurser; regementalitet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att kritiskt analysera hur ”utbildning till entreprenörskap” talas om, vilket samhälle som konstrueras, samt hur eleven konstrueras som subjekt i samband med den svenska gymnasiereformen som antogs av riksdagen 2009. Syftet ligger till grund för följande frågor: • Vilka diskurser artikuleras i talet om utbildning till entreprenörskap? • Vilket samhälle konstrueras inom ramen för dessa diskurser? • Hur konstrueras eleven som subjekt inom ramen för dessa diskurser? • I vilken relation står diskurserna i den nutida gymnasiereformen till 1990-talets svenska skolreform? Teori och metod Studien tar sina teoretiska och metodlogiska utgångspunkter i den kritiska diskursanalysen. LÄS MER