Sökning: "integration genom språk"

Visar resultat 1 - 5 av 108 uppsatser innehållade orden integration genom språk.

  1. 1. Vägen ut - en kvalitativ studie om de situationer som leverantörer i KROM möter för att integrera arbetslösa med utomeuropeiskt ursprung på den svenska arbetsmarknad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Rasmiyeh Qassas; [2023-11-02]
    Nyckelord :invandrare; integration; diskriminering; arbetsmarknad; arbetslösa; humankapital;

    Sammanfattning : STOM & KROM är ett arbetssätt för personer som behöver mer stöd för att komma ur sin arbetslöshet. Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter och utmaningar som leverantörerna i STOM och KROM upplever i strävan efter att hitta ett jobb som motsvarar utbildningsområde och tidigare arbetslivserfarenhet för arbetslösa med utomeuropeiskt ursprung på den svenska arbetsmarknaden. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända barns sociala integration och språkliga utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av flerspråkig utveckling i relation till nyanlända barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karolina Andersson; Nathalie Wester; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Språkutvecklande strategier; Nyanlända barn; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur förskollärare beskriver nyanlända barns sociala integration i förskolan, med fokus på språkutvecklande strategier. Studiens teoretiska ramverk grundar sig i ett interkulturellt och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Jag skäms om jag inte förstår språket

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Zai Etewi; [2023]
    Nyckelord :Integration; Kvinnor; Arabiska; Språk; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats har syftet att undersöka arabiska kvinnors erfarenheter och upplevelser av integrationen I Sverige. Detta uppnås genom en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med fyra arabisktalande kvinnor och sker med hjälp av följande frågor: Hur ser arabisktalande kvinnor på innebörden av integration? Hur ser arabisktalande kvinnor på resurserna till att lära sig språket och integrera sig? Hur upplever arabisktalande kvinnor processen av att integrera sig? Hur handskas arabisktalande kvinnor med utmaningarna av att integrera sig? Materialet har analyserats tematiskt och utgått ifrån teorier kring Pierre Bourdieus (1986) kulturella och sociala kapital, Erving Goffmans (2011) stigma samt Fredrik Barths (1989) barriärer för att förstå och tolka deras berättelser. LÄS MER

  5. 5. “If I was told about the Lucia tradition - I would have loved to join” : A qualitative study on how Swedish For Immigrants (SFI) students experience a sense of belonging through communication.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Petra Pethrosson; Sara Knowles; [2023]
    Nyckelord :Communication; integration; social integration; SFI; Hofstede; Cultural identity; language; belonging.; Kommunikation; integration; social integration; SFI; Hofstede; Kulturell identitet; språk; tillhörighet.;

    Sammanfattning : This study aims to bring awareness about culture and social integration to investigate how newly arrived immigrants in a Swedish municipality experience their process of social inclusion, through communication whilst learning the Swedish language. The knowledge of a host country language helps an individual with cultural adaptation and integration. LÄS MER