Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Klassiskt i klass : En fenomenologisk intervjustudie om brasslärares syn på obligatorisk brassundervisning i klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Johan Lundborg; [2021]
    Nyckelord :El Sistema; brass; interview; phenomenology; klassorkester; El Sistema; brass; intervju; fenomenologi;

    Sammanfattning : Detta arbete ämnar ge en bild av hur brasslärare i Sverige ser på de obligatoriska undervisningsformerna klassorkester och El Sistema. I inledningsdelen presenteras arbetets valda intresseområden, arbetets problemområde samt arbetets disposition. LÄS MER

  2. 2. ”Ja det är en riktig jävla motivation!” : En fenomenologisk intervjustudie om motivation till ensemblespel på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elin Olsson; [2020]
    Nyckelord :motivation; ensemble playing; cultural school; student perspective; phenomenology; focus groups; motivation; ensemblespel; kulturskola; elevperspektiv; fenomenologi; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka motivationsfaktorer som elever i olika ensembler på kulturskolan erfar och om det skiljer sig något mellan fokusgrupperna. Bakgrundskapitlet belyser litteratur och tidigare forskning inom området motivation, instrumentalspel och gruppsykologi. LÄS MER

  3. 3. ''Ämnesintegrerade projekt är kul, men...'' : En studie om hur musiklärare erfar samarbete med andra ämneslärare i kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Nina Granat; [2019]
    Nyckelord :Subject integration; project; including people; phenomenology; qualitative interviews; Ämnesintegrering; projekt; inkludering; fenomenologi; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få insikt i hur musiklärare i kulturskoal erfar ämnesintegrerade projekt samt hur inkluderingsarbete kan främjas av sådana projekt. För att kunna uppnå detta syfte utgår studien från följande forskningsfrågor: Vilka erfarenheter har musiklärare av ämnesintegrerade projekt i kulturskolan? Och i vilken utsträckning upplevs ämnesintegrerade projekt kunna påverka inkluderingsarbete i kulturskolan? Studiens kunskapsteoretiska utgångspunkt är interpretativism och den vetenskapsfilosofiska utgångspunkten fenomenologi. LÄS MER

  4. 4. Varför övar inte eleverna? : En fenomenologisk intervjustudie om elevers motivation till att vilja öva på ett instrument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erika Persson; [2019]
    Nyckelord :motivation; practice; phenomenology; qualitative interviews; music school; pupils’ perspective; motivation; övning; fenomenologi; kvalitativa intervjuer; kulturskola; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett fenomenologiskt perspektiv undersöka hur några elever inom kulturskolan upplever förhållandet mellan motivation och övning. Bakgrundskapitlet belyser tidigare forskning och litteratur inom området motivation till att vilja öva. LÄS MER

  5. 5. ”Musikteori är viktigt, men i första hand är jag ju fiollärare” : En fenomenologisk intervjustudie om fiollärares förhållningssätt till musikteori i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Maja Björklin; [2018]
    Nyckelord :Music theory; violin; instrumental teaching; phenomenology; qualitative interviews; Musikteori; fiol; instrumentalundervisning; fenomenologi; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva tre fiollärares förhållningssätt till musikteori i undervisningen. Detta görs med forskningsfrågorna: Hur definierar fiollärarna begreppet musikteori? Vilka musikteoretiska element erfar fiollärarna att de integrerar i undervisningen?Hur erfar lärarna att de arbetar med musikteori i fiolundervisningen?och Vilka svårigheter förknippar lärarna med fenomenet musikteori i fiolundervisning? Studiens kunskapsteoretiska utgångspunkt är interpretativism och den vetenskapsfilosofiska utgångspunkten fenomenologi. LÄS MER