Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den säkraste festivalen är den som inte blir av : En kvalitativ studie om säkerhetsarbetet på musikfestivaler och dess påverkan på festivalkänslan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Isabelle Sigfridsson; Emma Redondo; Moa Lundqvist; [2024]
    Nyckelord :“festival-feeling”; security-work; safety; music festivals; Festivalkänslan; säkerhetsarbete; trygghet; musikfestival;

    Sammanfattning : Bakgrund & problem: Säkerhet utgör en stor del av arbetet på musikfestivaler eftersom det finns risk för såväl mindre som dödliga incidenter. I förhållande till besökarens festivalkänsla finns det dock risk för att säkerhetsarbetet upplevs som otillräckligt respektive överdrivet. LÄS MER

  2. 2. Samarbete med hemmen : En kvalitativ studie om högläsning i förskolan i interkulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ann Charlotte Aguilar; [2023]
    Nyckelord :Cooperating with the home; reading aloud; intercultural environment; Samarbete med hemmen; samverkan med vårdnadshavare; högläsning; interaktion; socialt samspel; ömsesidighet; interkulturalitet; mångkulturalitet; monokulturalitet; likvärdighetspedagogik; social konstruktion;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är utfört som en vetenskaplig studie med fokus på ett problemområde inom förskolepedagogik. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare möjliggör för samarbete med vårdnadshavare om högläsning, med specifikt fokus på interkulturell miljö. LÄS MER

  3. 3. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER

  4. 4. Är hudfärg en faktor för diskriminering i förskolan? : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om ras- och etnisk diskriminering av barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jeniffer Inacio; Diana Norendal; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Ras; Strukturell rasism; Färgblindhet; Diskriminering; Etnicitet; Hudfärg;

    Sammanfattning : Sweden identifies itself as one of the world's most equal and equal countries, and within preschool, educators must actively work with the values ​​so that children will gain an understanding of the equal value of people. Research shows that Sweden's self-image has led to the color-blind anti-racism and that the claim of race or skin color has become taboo. LÄS MER

  5. 5. Namnet ska ge rötter, men också vingar – En sociolingvistisk undersökning av invandrade föräldrars namnval till sina svenskfödda barn

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elaine Sjödin; [2021-10-01]
    Nyckelord :namn; förnamn; namnval; invandrade föräldrars namnval; identitet; identitetskonflikt; diskurs; deologi; makt; majoritetssamhälle;

    Sammanfattning : I föreliggande kvalitativa studie undersöks vilka faktorer invandrade föräldrar kan se som väsentliga när de väljer namn till sina svenskfödda barn samt om namnvalen kan ses som en del i en identitetsskapande process. Om så är fallet undersöks om det finns någon konflikt mellan olika identitetsframställningar. LÄS MER