Sökning: "Cooperating with the home"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Cooperating with the home.

  1. 1. Samarbete med hemmen : En kvalitativ studie om högläsning i förskolan i interkulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ann Charlotte Aguilar; [2023]
    Nyckelord :Cooperating with the home; reading aloud; intercultural environment; Samarbete med hemmen; samverkan med vårdnadshavare; högläsning; interaktion; socialt samspel; ömsesidighet; interkulturalitet; mångkulturalitet; monokulturalitet; likvärdighetspedagogik; social konstruktion;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är utfört som en vetenskaplig studie med fokus på ett problemområde inom förskolepedagogik. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare möjliggör för samarbete med vårdnadshavare om högläsning, med specifikt fokus på interkulturell miljö. LÄS MER

  2. 2. Hantering av PLA avfall från 3D skrivarna på KTH Södertälje

    M1-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Anton Kompal; [2023]
    Nyckelord :3D Print; recycling; sustainability; 3D print; återvinning; hållbarhet;

    Sammanfattning : I dagsläget har 3D-skrivning blivit en stor del av vårt samhälle. Vi använder 3D-skarvarna för att bygga allt från dekorationer till proteser. Det mest populära materialet för 3D-skrivning är PLA. Den är lätt att smälta och använda och den är enkel att producera. LÄS MER

  3. 3. Samtal om sömn och vila : En empirisk kvalitativ studie om hur förskolepedagoger samtalar med vårdnashavare om barns behov av sömn och vila i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Madelene von Walden; Moa Robertsson; [2021]
    Nyckelord :Sleep and rest; Preschool educators; Phenomenographic perspective; Socialconstructivist theory; Preschool; Communication; Collaboration home and Preschool; Sömn och vila; Förskollärare; Fenomenografiskt perspektiv; Socialkonstruktivitstiskt perspektiv; Förskola; Kommunikation; Samarbete hem och förskola;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate preschool educators' perceptions of children's need for sleep and rest in preschool as well as their experiences of cooperating with the home regarding the child's sleeping times, based on the child's needs. Our goal is to investigate how a claim from guardians regarding children's sleep in preschool is met by educators. LÄS MER

  4. 4. Karaktärer, känslor och konversationer är ingenting för mig : En kvalitativ studie om hur fyra lärare behandlar skönlitterära texter för elever inom autismspektrumstillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Sveningsson; [2021]
    Nyckelord :autism; reading strategies; fiction genre; storytelling; homework; primary school; autism; lässtrategier; skönlitteratur; karaktärer; läxor; grundskola;

    Sammanfattning : Elever som har funktionsvariationen autismspektrumstillstånd har kognitiva nedsättningar som kan försvåra förståelsen av ett textinnehåll i skönlitterär genre. Elever med funktionsvariationen kan vara duktiga på att avkoda text. LÄS MER

  5. 5. Litteraturstudie om faktorer som påverkar familjehemsplacerade barns psykiska mående

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Therese Hyllman; Josefine Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Family home located children; Mental health; Connection theory; Continuous discontinuous connector; Cancelled family home location; School results; Skolfam; Risk and safety factors;

    Sammanfattning : Background: Placed children have a higher risk of mental illness and negative development but it does not mean one can predict that it will go in a certain way for a certain child. Children belonging to a risk group can do well and vice versa, but it is the community and family care to balance the risk of a negative development Purpose: In this paper, the authors want to draw attention to the problems of children placed children's mental-being. LÄS MER