Sökning: "japanska spel"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden japanska spel.

  1. 1. JRPG VS WRPG : En jämförande studie av Xenoblade Chronicles X och The Witcher 3: Wild Hunt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jesper Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :rollspel; datorspel; komparation; kultur; genrekonventioner;

    Sammanfattning : Detta arbete är en komparativ analys som jämför genrekonventioner i berättarstruktur och kulturellt inflytande i japanska och västerländska datorrollspel. De spel som analyseras är Xenoblade Chronicles X (2015) och The Witcher 3: Wild Hunt (2015). LÄS MER

  2. 2. “Reading” Japanese Role-playing Games : On the Example of Atelier Shallie DX (2020)

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för japanska

    Författare :Cezar Apreotesei B.; [2020]
    Nyckelord :Japanese Role-playing Games; Video Games; Story Games; Atelier Shallie; Japanese Studies; Game Studies; Ludonarratology; ロールプレイングゲーム、ビデオゲーム、ストーリーゲーム、シャリーのアトリエ、日本学科、ゲーム学科、ルドナラトロジー;

    Sammanfattning : The Japanese role-playing games attract players worldwide. Though, this is not necessarily due to a fascination with Japanese culture. While considering recent research on video games in Japanese Studies, especially the monograph by Rachael Hutchinson, this thesis puts an emphasis on Game Studies, as represented by Espen Aarseth. LÄS MER

  3. 3. Ongaku 音楽 Ljud och glädje = Musik. En kvalitativ studie om fyra Japanska musiklärares reflektioner kring sin musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Björn Johansson; [2019]
    Nyckelord :Japan; music; education; teachers; educational science; music education; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; musik; utbildning; lärare; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie kommer sprunget av ett generellt intresse för Japan som land samt en vänskapsrelation med en musiklärare från Japan. Syftet är att skapa en bättre förståelse för de tankar och resonemang japanska musiklärare har om sitt eget ämne. LÄS MER

  4. 4. Arpeggios i NES-musik : Skillnader i användning av arpeggios, och hur väl det hörs skillnad på dem.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Klas Magnusson; [2018]
    Nyckelord :Musik; spel; arpeggio; kulturella skillnader; NES;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skapades med målet att undersöka skillnader i preferensen gällande arpeggios i NES- och Famicom-musik baserat på kultur. Bakgrundskapitlet tar upp tidigare forskning inom tangentiella ämnen, samt beskriver arpeggios och hur NES- och Famicom-konsolerna är uppbyggda. En kvantitativ metod utvecklas sedan, och problematiseras. LÄS MER

  5. 5. The J in JRPG : Finding collectivism or individualism in games

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Anton Classon; [2017]
    Nyckelord :Roleplaying games; JRPG; combat; collectivism; individualism;

    Sammanfattning : This paper covers the JRPG subgenre as it compares to the greater RPG genre. These will be compared through how games can, through their mechanics, be traced back to which types of society the games originate from. These societal types are collectivism and individualism, as defined by Richard Brislin (2000). LÄS MER