Sökning: "ju desto"

Visar resultat 1 - 5 av 1279 uppsatser innehållade orden ju desto.

  1. 1. Vad innebär egentligen en likvärdig utbildning i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Holmberg; Izabella Fernkvist; [2024-02-29]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; Förskola; Systematiskt kvalitetsarbete; Inkludering; Relationer; Resurser; Särskilt stöd; Läroplan; Skollagen; Uppfattningar; Lokala styrningskedja; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna studie har i syfte att undersöka fenomenet likvärdig utbildning och vad sex olika aktörer inom förskolans lokala styrningskedja har för uppfattningar om dess innebörd och hur det förverkligas i praktiken samt vilka faktorer som anses viktiga. Alla aktörer i den lokala styrningskedjan har en stor påverkan på förskolan och därmed vill vår studie ta reda på hur dessa samarbetar och hur de arbetar för att uppnå en likvärdig utbildning inom en och samma kommun. LÄS MER

  2. 2. Ju mer, desto bättre? En rättsteoretisk undersökning av det upphovsrättsliga skyddet för idrottsevenemang och idrottsarrangörer inom EU

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Adnan Kulovac; [2024-02-19]
    Nyckelord :Upphovsrätt; idrottsevenemang; idrottsarrangörer; Locke; Hegel; ekonomisk teori; idrottskapitalism; affärsmodeller;

    Sammanfattning : I takt med idrottens tilltagande kommersialisering har EU successivt tagit på sig en mer aktiv roll i regleringen av idrottsrelaterade frågor. På det upphovsrättsliga området har EU vid ett flertal tillfällen framhållit hur upphovsrättsliga regler är centrala för att skydda idrottsarrangörers investeringar och kreativa insatser mot digitala plattformar som olovligen tillgängliggör sändningar av idrottsevenemang. LÄS MER

  3. 3. Tänka, resonera och räkna – ett examensarbete om lärares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Madeleine Hertz Felin Marie Berglund; [2024-02-09]
    Nyckelord :TRR; matematiksatsning; matematikundervisning; undervisningsmodell; kollegialt samarbete;

    Sammanfattning : Skolverket rapporterar att det finns en matematikängslan bland svenska elever och vi ser också ett dalande resultat i den nya PISA-undersökningen. Man kan fråga sig om detta har att göra med vår statiska matematikundervisning i lärobok som tidigare forskning beskriver. LÄS MER

  4. 4. Olika offer, lika skuld? En kvantitativ studie om skuldbeläggande av våldtäktsoffer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Tova Isaksson Génetay; Lisa Lindström; [2024]
    Nyckelord :könskillnader; självkänsla; skuldbeläggning; våldtäkt; gender differences; rape; self-esteem; victim blaming; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate, in a Swedish context, if the gender of a rape victim relates to how much blame they are attributed. Furthermore, to investigate if the gender, male and female, of the observer relates to how much blame they assign to the victim. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och hinder för utomhusundervisning i relation till förskolans gård och närområde : En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Aira Morfidou; Renata Sakalauskaite; [2024]
    Nyckelord :outdoor education; outdoor pedagogy; preschool teacher; preschool yard; role model; förebild; förskolegård; förskollärare; utomhuspedagogik; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Forskning har kontinuerligt uppmärksammat de positiva effekterna av utomhusaktiviteterna på barns hälsa samt fysiska och kognitiva utveckling. Inom området förskolepedagogik fokuserar denna studie på komplexiteten i utomhusundervisning, med syftet att undersöka förskollärares uppfattningar om möjligheter och hinder för utomhusundervisning i förhållande till förskolans gård och närområde, samt deras roll som förebilder i detta sammanhang. LÄS MER