Sökning: "källkritik vid intervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden källkritik vid intervjuer.

  1. 1. Möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativ AI i filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fritz-Anton Fritzson; [2024]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI inom filosofiutbildning; Generativ AI; filosofididaktik; AI och individanpassning av undervisning; AI och tillförlitlighet vid examinationer; AI och kritisk tänkande;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks och analyseras några möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativa AI-verktyg såsom ChatGPT ur filosofilärarens perspektiv med fokus på filosofiämnet i gymnasieskolan. Bland möjligheterna avhandlas individanpassning av undervisningen och bland utmaningarna källkritik och kritiskt tänkande och hur läraren säkrar tillförlitligheten vid examinationer i ljuset av fenomenet generativ AI. LÄS MER

  2. 2. ”Är du med på det digitala tåget" : Kvalitativ studie om digitalisering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Janlavtsogzol Dashbal; Carina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; digital kompetens; källkritik;

    Sammanfattning :  I vår studie undersöker vi hur pedagogers kunskaper inom digitalisering ser ut. Vi kommer att koppla pedagogernas svar till tidigare forskning och teori, resultatet visas i slutdiskussionen.  Metoden bygger på kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Acceptansen av ChatGPT som utbildningsverktyg

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Albin Nilsson; Viking Ericsson; [2023]
    Nyckelord :Large Language Model; ChatGPT; GPT-3; Acceptans; Utbildningsverktyg; UTAUT; Motivation; Attityd; Utbildning; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sedan ChatGPT lanserades fritt tillgängligt till världen har den gett stort inslag inom utbildningsområdet. Många nya möjligheter och utmaningar ställs fram och vissa lärosäten diskuterar hur det kan integreras i utbildningen samtidigt som andra är alltmer kritiska. LÄS MER

  4. 4. Nyheter på ett silverfat : En studie om användandet av pressmeddelanden vid lokaltidningar i norra Sverige

    Master-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Felicia Danstål Skiöld; [2022]
    Nyckelord :PR; pressmeddelanden; lokaljournalistik; källkritik; politisk ekonomi; kommersialisering; informationssubventioner; churnalism;

    Sammanfattning : Informationssubventioner av olika typer – pressmeddelanden inkluderade – har fått ett allt större utrymme i journalistiken, inte minst till följd av ekonomiska påtryckningar där journalisterna måste skapa nyheter kostnadseffektivt. Därför använder de sig av färdig­paketerat material från externa aktörer. LÄS MER

  5. 5. En kritisk syn på källkritik i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Niklas Lobell; [2022]
    Nyckelord :Källkritik; samhällskunskap; didaktik; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie utfördes för att undersöka hur lärare uppfattar, undervisar och bedömer elever i årskurs 4–6 i källkritik i ämnet samhällskunskap. Studien utgår från en kvalitativ datainsamlingsmetod i form av intervjuer med lärare och utgår från hermeneutisk teori som analysmetod. LÄS MER