Sökning: "källkritik vid intervjuer"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden källkritik vid intervjuer.
1. Möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativ AI i filosofi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : I detta arbete undersöks och analyseras några möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativa AI-verktyg såsom ChatGPT ur filosofilärarens perspektiv med fokus på filosofiämnet i gymnasieskolan. Bland möjligheterna avhandlas individanpassning av undervisningen och bland utmaningarna källkritik och kritiskt tänkande och hur läraren säkrar tillförlitligheten vid examinationer i ljuset av fenomenet generativ AI. LÄS MER
2. ”Är du med på det digitala tåget" : Kvalitativ studie om digitalisering i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I vår studie undersöker vi hur pedagogers kunskaper inom digitalisering ser ut. Vi kommer att koppla pedagogernas svar till tidigare forskning och teori, resultatet visas i slutdiskussionen. Metoden bygger på kvalitativa intervjuer. LÄS MER
3. Acceptansen av ChatGPT som utbildningsverktyg
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Sedan ChatGPT lanserades fritt tillgängligt till världen har den gett stort inslag inom utbildningsområdet. Många nya möjligheter och utmaningar ställs fram och vissa lärosäten diskuterar hur det kan integreras i utbildningen samtidigt som andra är alltmer kritiska. LÄS MER
4. Nyheter på ett silverfat : En studie om användandet av pressmeddelanden vid lokaltidningar i norra Sverige
Master-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Informationssubventioner av olika typer – pressmeddelanden inkluderade – har fått ett allt större utrymme i journalistiken, inte minst till följd av ekonomiska påtryckningar där journalisterna måste skapa nyheter kostnadseffektivt. Därför använder de sig av färdigpaketerat material från externa aktörer. LÄS MER
5. En kritisk syn på källkritik i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie utfördes för att undersöka hur lärare uppfattar, undervisar och bedömer elever i årskurs 4–6 i källkritik i ämnet samhällskunskap. Studien utgår från en kvalitativ datainsamlingsmetod i form av intervjuer med lärare och utgår från hermeneutisk teori som analysmetod. LÄS MER