Sökning: "kategorisering stigmatisering"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden kategorisering stigmatisering.
1. Patienters upplevelser efter att ha genomgått bariatrisk kirurgi : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Obesitas är en folksjukdom som ökar på många håll i världen. Det medför risker för att drabbas av följdsjukdomar som kan orsaka lidande och leda till en förkortad livslängd. Att leva med obesitas präglas också av andra aspekter som berör identitet och omgivning. LÄS MER
2. VILKEN IDENTITET HAR JAG EGENTLIGEN? : En kvalitativ studie om utomeuropeiska unga vuxnas upplevelser av mellanförskap i Sverige.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : In today's society, in-betweenness is a term that describes a position that individuals may experience when they are between different cultural groups. This can be a result of the globalized world we live in and it can also be the outcome of diversity and inclusion where people with different backgrounds and experiences strive to find their own place and voice in society. LÄS MER
3. Personer med substansbrukssyndrom : Upplevelsen av smärtlindring och bemötande av personal i situationer då substansbrukaren söker smärtlindring
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Substansbruk av opioider förekommer och därför ses patienter med substansbrukssyndrom dyka upp i vården. Studier pekar på att sjuksköterskor upplever svårigheter med att vårda denna patientgrupp, främst i hur substansbrukare ska smärtlindras och bemötas. LÄS MER
4. Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan : Meningsfullt eller makear inte nån sense En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Henriksson Utas, Anna & Lindvall Malin (2022). Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan - Meningsfullt eller makear inte nån sense. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER
5. Det oföljsamma barnet : En kritisk diskursanalys av pedagogers tal om emotionella avvikelser hos barn i förskolan
Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Nya examensmål har nyligen utformats för samtliga förskollärarutbildningar i Sverige. Dessa trädde i kraft den första januari i år, 2021, efter att regeringen konstaterat att skolan måste möta barn i neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD, på ett bättre sätt genom utökad kompetens på området. LÄS MER