Sökning: "kommunikation mellan kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 438 uppsatser innehållade orden kommunikation mellan kvinnor.

  1. 1. Let’s talk about sex - En litteraturöversikt om kvinnors upplevelser av sexuell lust och intimitet efter barnafödande

    Magister-uppsats,

    Författare :Emma Eriksson; Hannah Fällman; Martina Larsson; [2024-02-02]
    Nyckelord :SRHR; sexuell lust; intimitet; barnafödande; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sexuell hälsa är avgörande för välbefinnandet samt att relationer med en öppen kommunikation om sexualitet är nödvändig för att främja den. Efter barnafödande står kvinnor ofta inför fysiska och känslomässiga utmaningar, vilket kan påverka sexuell lust och ofta leda till förändringar i sexlivet. LÄS MER

  2. 2. När kurativ behandling inte är möjligt - en kvalitativ intervjustudie om hur patienter med obotlig övre gastrointestinal cancer upplever bästa understödjande behandling (BSC)

    Magister-uppsats,

    Författare :Johan Ekström; Sophia Alektoridis; [2024-01-25]
    Nyckelord :palliativ vård; best supportive care; information; kommunikation; symtomhantering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler patienter idag är i behov av palliativ vård. Patienter med obotlig övre gastrointestinal (ÖGI) cancer på Sahlgrenska Universitetssjukhuset erbjuds i dag vårdformen bästa understödjande behandling (BSC). BSC är en palliativ behandling utan livsförlängande åtgärder och som även ges på symtombasis. LÄS MER

  3. 3. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alice Klevfors; Nilsson Isabell; [2024]
    Nyckelord :Impulsive consumption; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationship building; Instagram; emotions; qualitative interview study; thematic analysis; young women; Sweden; Impulsiv konsumtion; FOMO; SOMO; influencer marketing; relationsskapande; Instagram; känslor; kvalitativ intervjustudie; tematisk analys; unga kvinnor; Sverige;

    Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER

  4. 4. ”Fantastiskt! Dom spelade nästan som grabbar.” : Damfotboll i svenska dagstidningar mellan åren 1967–1973

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gustav Kronberg; [2024]
    Nyckelord :Idrottshistoria; genusteori; damfotboll; fotbollshistoria; kvinnor och idrottande.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine how women´s football is described in Swedish newspapers, focusing on the use of vocabulary in the articles between the years 1967–1973. The essay´s theoretical framework is based on Yvonne Hirdman’s theoretical thinkings of gender and gender contracts. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser av distansarbete och work-life balance : En kvalitativ studie ur arbetsförmedlares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Marwa Moati; Molly Svensson; [2024]
    Nyckelord :Remote e-work; Flexibility; Work-life balance; Well-being; Setting boundaries; Distansarbete; flexibilitet; work-life balance; välbefinnande; gränssättning;

    Sammanfattning :  Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur balansen mellan arbetsliv och privatliv har påverkats för arbetsförmedlare under distansarbete. Genom semistrukturerade intervjuer mottogs arbetstagarnas upplevelser om deras balans mellan arbetsliv och privatliv. LÄS MER