Sökning: "konflikter gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden konflikter gymnasieskolan.

  1. 1. Representationen av islam och muslimer i religionskunskapsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Viggo Persson; Argjent Adrian Sherifi; [2023]
    Nyckelord :islam; framställning; läroplan; läromedel; religionskunskap; perspektiv; representation; postsekulär; gymnasium; skola; muslim;

    Sammanfattning : Islam är ett komplicerat ämne att skriva om eftersom vi befinner oss i en tid då många konflikter i världen idag på något sätt berör muslimska länder. Av denna anledningen är det av stor vikt att man nyanserar bilden av islam som religion men även av muslimer som individer. LÄS MER

  2. 2. Tala om konflikter : En kvalitativ undersökning av hur läromedel i samhällskunskap med inriktning på gymnasieskolan omskriver konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Aron Berglund; [2022]
    Nyckelord :Conflict; incompatibility; conflict resolution; interstate; intra state; state formation; territory; state; social science; education; upper secondary school; Konflikt; inkompatibilitet; konfliktresolution; mellanstatlig; inbördeskrig; statsbildningskonflikt; territorium; regeringsmakt; samhällskunskap; utbildning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur konflikter omskrivs i läromedel i samhällskunskap på gymnasieskolan. Via en kvalitativ läromedelsanalys av fyra läroböcker i samhällskunskap med inriktning mot gymnasieskolan undersöks hur konflikter definieras och vad som anses vara den föreliggande orsaken till konflikter utifrån en begreppsapparat taget ur fältet conflict resolution. LÄS MER

  3. 3. Undervisning om islamofobi: Vad lärare kan göra för att öka empatin och förståelsen hos sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Alicia Lindberg; [2021]
    Nyckelord :empati; främlingsfientlighet; förståelse; gymnasiet; islamofobi; religion; religionskunskap; tolerans; undervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt över lärarens roll inom undervisning om islamofobi. Den syftar till att ge en välgrundad överblick angående olika faktorer som är viktiga för religionslärare inom gymnasieskolan att ta i beaktande när man undervisar elever om islamofobi. LÄS MER

  4. 4. Litteraturundervisning, av vilken anledning? : En kvalitativ studie av gymnasielärares reflektioner om de didaktiska frågorna vad och varför i litteraturundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Göransson; [2020]
    Nyckelord :Process of didactic; literature didactics; Klafki; general didactics; Didaktiseringsprocessen; litteraturidaktik; Klafki; allmän didaktik;

    Sammanfattning : This essay, “Education in literature, for what reason?” with the subtitle “A qualitative study of teachers reflections on the didactic questions what and why in the education of literature” has as its purpose to research how gymnasium teachers in literature reflects on the didactic questions what and why in relationship to the literature field of education. This is explored using qualitative interviews made with five teachers that is teaching literature in the Swedish gymnasium. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för elevens delaktighet Ett elevhälsoteams erfarenheter angående arbetet med åtgärdsprogram på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Carlströmer; [2020]
    Nyckelord :aktivitetsteori; delaktighet; elevhälsoteam; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Studien ämnar öka förståelsen för vilka förutsättningar ett elevhälsoteam ser för elevens delaktighet i arbetet med åtgärdsprogram på gymnasieskolan. Målet är att undersökningen ska bidra till ökad kunskap om hur förutsättningar för elevens delaktighet i arbetet med sitt eget åtgärdsprogram kan skapas. LÄS MER