Sökning: "kreativt entreprenörskap"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kreativt entreprenörskap.

  1. 1. Covid-19's inverkan på restauranger : En kvalitativ studie om vilken roll Covid-19 pandemin haft på restaurangernas kommunikationsstrategier och krishantering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Feryal Elbayrouti; Emma Stenmark; [2022]
    Nyckelord :Covid-19 pandemin; kris; kommunikationsstrategier; krishantering; restaurangbranschen;

    Sammanfattning : Covid-19 pandemin har haft en enorm påverkan på världen. Speciellt drabbad blev restauranger som har varit tvungna att anpassa sig till regeringens och Folkhälsomyndighetens rekommendationer och restriktioner som förändrades flertalet gånger under krisens gång. LÄS MER

  2. 2. Strategiarbete under en rådande kris : En intervjustudie av företag inom resturang- och hotellbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Hilda Karlsson; Nathalie Lager Andersson; Elin Wiberg; [2021]
    Nyckelord :Strategic management; strategic planning; strategic entrepreneurship; business planning; business process re-engineering; economic crises; implementation; innovation; leadership; crisis communication; corporate strategy; risk management.;

    Sammanfattning : Bakgrund: När covid-19 spred sig i Sverige under våren 2020 blev både samhället, näringslivet och andra samhällsfaktorer drabbade. Regeringen utformade flera restriktioner under årets gång och speciellt drabbad blev restaurang- och hotellbranschen. LÄS MER

  3. 3. Får eWOM bestämma över din semester? : En kvalitativ studie om hur recensioner påverkar konsumenters köpbeslutsprocess vid bokning av hotell

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Justine Vannestrand; Frida Johansson; Hannah Kron; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en studie med syfte att undersöka hur eWOM kan påverka konsumenters köpbeslutsprocess vid bokning av hotell. Turistindustrin är en av de snabbast växande sektorerna och orsaken till detta är att resenärers beteende förändrats under de senaste åren. LÄS MER

  4. 4. Balansgången mellan professionalism och bärande idé : Hur ideella organisationer kan hantera spänningsfältet mellan bärande idé och professionalism

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Lucas Bergqvist; David Roos; [2017]
    Nyckelord :Ideella organisationer; idéburen verksamhet; bärande idé; professionalism; ledarskap; transformativt ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna fallstudie har gjorts av Lucas Bergqvist och David Roos inom ramen för magisterprogrammet Ledarskap -  Organisatoriskt, Kreativt och Entreprenöriellt på Linnéuniversitetet i Kalmar. Studiens syfte är att öka förståelsen för hur en ideell organisation kan balansera sin bärande idé med den professionalism och de strukturer som ofta infinner sig i affärsmässiga organisationer samt identifiera vilka möjligheter och begränsningar detta har för ledarskapet inom organisationen. LÄS MER

  5. 5. Place Brand Communication as Governmentality: Governing through Branding in the Post-industrial city.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Therese Lilja; [2015]
    Nyckelord :place branding; city branding; governmentality; strategic communication; creative class; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study argues a problem in the place brand communication field’s focus on its practicality as a management strategy, regarding it as a neutral activity overlooking the political decisions behind and its consequences. The purpose of this study is suggesting a solution by approaching with a governmentality perspective. LÄS MER