Sökning: "kvantitativ studie ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 1044 uppsatser innehållade orden kvantitativ studie ekonomi.

  1. 1. Ursprungslandseffektens påverkan vid bilköp : En studie av svenska konsumenters uppfattning av kinesiska produkter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Philip Grane Elisson; Johanna Lindroth; [2024]
    Nyckelord :Country-of-origin COO ; Country-of-origin effects; Made in China; Purchase decision;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka effekter COO har på svenska konsumenter gällande varumärken och produkter med ursprung från Kina.  Metod: Studien har utgått från en deduktiv process med en kvantitativ metod. LÄS MER

  2. 2. Redovisningsstudenters etiska ställningstagande och verkligt beteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sofie Byatt; Tatiana Uzan; [2024]
    Nyckelord :accounting; students; ethics; ethical stance; actual behavior; redovisning; studenter; etik; etiskt ställningstagande; verkligt beteende;

    Sammanfattning : Syfte: Den här undersökningen är utförd på en svensk högskola och syftar till att studera förhållanden mellan redovisningsstudenters inrapporterade etiska ställningstaganden och deras verkliga beteenden utifrån variablerna könstillhörighet, utbildningsnivå och ålder. Metod: Studien har utförts med en kvantitativ metod, där empiriinsamlingen har skett genom enkäter. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  4. 4. GREENWASHING INOM FAST FASHION OCH DESS PÅVERKAN PÅ KONSUMENTERS KÖPINTENTION I SVERIGE : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Emma Fogde; Marrah Bahtitti; Samuel Flodin; [2024]
    Nyckelord :Köpintention; Varumräkesattityd och Greenwashing;

    Sammanfattning : Greenwashing has a negative impact on the consumer's brand attitude where it often leads to a reduced purchase intention. In other words, there is a strong relationship between greenwashing and a reduced purchase intention. This study applies to all age groups with greater impact on individuals between 45-50 years. . LÄS MER

  5. 5. Valperioders påverkan på artificiell styrning av resultat i svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Martin Knutsson; Magnus Vahlberg; [2024]
    Nyckelord :Earnings management; municipal accounting; creative accounting; financial performance manipulation; election; Artificiell styrning av resultat; kommunal redovisning; earnings management; resultatmanipulation; val;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka graden av artificiell styrning av resultat i svenska kommuner och hur detta varierar för de olika åren inom en valperiod. Med valperiod menas valåret och de följande året fram till nästa val. Metod: I studien har en kvantitativ forskningsstrategi tillämpats, med en longitudinell forskningsdesign. LÄS MER