Sökning: "Country-of-origin effects"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Country-of-origin effects.

  1. 1. Ursprungslandseffektens påverkan vid bilköp : En studie av svenska konsumenters uppfattning av kinesiska produkter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Philip Grane Elisson; Johanna Lindroth; [2024]
    Nyckelord :Country-of-origin COO ; Country-of-origin effects; Made in China; Purchase decision;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka effekter COO har på svenska konsumenter gällande varumärken och produkter med ursprung från Kina.  Metod: Studien har utgått från en deduktiv process med en kvantitativ metod. LÄS MER

  2. 2. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Oliver Edstrand; [2024]
    Nyckelord :Effektlandsprincipen; Ursprungslandsprincipen; E-handel; Alkoholdrycker; Detaljhandelsmonopol; Digital marknadsföring.;

    Sammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER

  3. 3. Of course, but maybe: the absolute prohibition of refoulement and threats to national security and public safety : Legal and practical effects of undesirable but unreturnable refugees

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Hanna Aftonfalk; [2022]
    Nyckelord :International law; refugee law; human rights law; non-refoulement; refugee protection; exclusion; torture or ill-treatment; national security and public safety;

    Sammanfattning : States are routinely confronted with conflicting duties of maintaining full respect for human rights, on the one hand, and protecting national security and public safety, on the other. This is not least noticeable when States’ sovereignty and the right to control who enters and leaves their territories clash with the obligation to afford protection to refugees fleeing persecution. LÄS MER

  4. 4. Country of origin och dess påverkan på brand equity : En kvantitativ studie ur konsumentens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Erik Nilsson; Tamara Gonzales Fuentes; [2022]
    Nyckelord :Country-of-origin; varumärke; brand equity; konsument; generation; kvantitativ studie.;

    Sammanfattning : Ett starkt brand equity är essentiellt för ett varumärkes framgång. Att inkludera varumärkens country-of-origin i marknadsföringsstrategier har blivit ett sätt att stärka konsumentens uppfattning av varumärket. Forskning visar dessutom på att country-of-origin påverkar äldre konsumenter mer än yngre konsumenter. LÄS MER

  5. 5. Revisiting corruption and social trust: an epidemiological approach

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :Jack Watson; Alexander Håkansson; [2022]
    Nyckelord :Social trust; Corruption; Second-generation immigrants; Epidemiological approach; Cultural transmission;

    Sammanfattning : This paper empirically examines how corruption in the country of origin of second-generation immigrants residing in Europe affects their social trust. The paper follows an epidemiological approach using corruption as a proxy for culture and several time-fixed effects regressions to identify how differences in corruption can explain discrepancies in social trust. LÄS MER