Sökning: "kvinnligt författarskap"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kvinnligt författarskap.
1. Samhällsdebattörer och kvinnosakskvinnor : En genusteoretisk diskursanalys av läroböcker inom svenskämnet på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Detta är en diskursanalytisk undersökning, där vi har antagit genusteoretiska perspektiv. Uppsatsen syftar till att undersöka hur kvinnliga respektive manliga författare och författarskap framställs i fem läroböcker, som används i undervisningen på gymnasiet i ämnet Svenska 2. Samtliga läroböcker är anpassade för Gy11. LÄS MER
2. Våldets lockelse och islossning : En reparativ läsning av Selma Lagerlöfs Herr Arnes penningar med fokus på manlighet
Magister-uppsats, Södertörns högskola/LitteraturvetenskapSammanfattning : Selma Lagerlöf (1858-1940) is one of Sweden’s most well-known and prominent authors. The field of research connected to both her personal life and her body of work is certainly immense. However there are still gaps in the research concerning Lagerlöf’s social critique through her literature. LÄS MER
3. Att driva ängeln ur huset : En komparativ analys av författarroll och genus i Virginia Woolfs ”Professions for Women” och Karolina Ramqvists Det är natten
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka synen på författarroll, skrivande och genus i Virginia Woolfs ”Professions for Women” och Karolina Ramqvists Det är natten. Författaren och den som skriver utifrån följande frågeställningar: Vilka hinder för författarskap gestaltas? Vilka erfarenheter av kvinnligt författarskap förmedlas? Vilka likheter och skillnader finns i Woolfs och Ramqvists perspektiv? Teorin hämtas från genusvetenskapliga perspektiv, hos främst Simone de Beauvoir och Yvonne Hirdman, samt litteratursociologiska perspektiv från Johan Svedjedal. LÄS MER
4. Hon är bara stark och självständig, men han är en hjälte! : Genusaspekter på antikens litteratur ur ett didaktiskt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den föreliggande uppsatsen är att undersöka hur sex olika litteraturhistoriska läroböcker för gymnasieskolan gestaltar genus i grekisk antik litteratur. För att syftet ska uppnås har dessa läroböcker analyserats utifrån tre teman: urval, som svarar på vilken information läroböckerna ger, kopplat till författarskap, karaktärer och om antika Grekland; framställning, hur författare och karaktärer framställs ur ett genusteoretiskt perspektiv, och bilder, hur dessa kan kopplas ihop till genusproblematiken. LÄS MER
5. ”It’s time to break the rules”, Kvinnligt författarskap i ett postrevolutionärt Egypten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera fyra berättelser, skrivna av egyptiska kvinnor och publicerade efter den egyptiska revolutionen, nämligen historierna Aṭwal mimmā yanbaghī och Qiṣṣa shatwiyya av Hanan Elbadawi samt novellerna Bint rāgil och Samāra ṭ-Ṭarābīshī av Shaimaa Elmaria. Uppsatsens berättelser analyseras utifrån frågeställningarna: • Vad är det för teman? • Vad är det för språk och stil? • Vad är det för budskap? Uppsatsen bygger på en jämförande analys, texterna analyseras utifrån framförallt Sabry Hafez teorier om den moderna arabiska novellen. LÄS MER