Sökning: "läromedelsanalys geografi"
Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys geografi.
6. Läromedelsanalys utifrån kursplanen i geografi : Analys av innehållet om miljö- och utvecklingsfrågor i fem geografiläroböcker för årskurs 7-9
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien är en läromedelsanalys där fem böcker för årskurs 7-9 undersöks. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur läroböckerna följer den nya läroplanen som kom år 2011 där det ställs högre krav på att eleverna ska kunna problematisera och diskutera ämnesinnehållet än i tidigare läroplaner. LÄS MER
7. Hur framställs hållbar utveckling i läromedel? : En läromedelsanalys i geografi i skolans mellanår utifrån begreppet hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Hållbar utveckling, som är ett vitt och komplext begrepp, är ett högaktuellt ämne inom media såväl som politiskt styrande dokument såsom läroplanen (Lgr11). Begreppet ges stort utrymme inom läroplanen och då bland annat inom kursplanen för geografi. LÄS MER
8. Nya läroplaner ger nya läromedel, eller? : En geografiläromedelsanalys
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att granska läromedel utifrån överensstämmelse med gällande nationella läroplaner, läroböckers uppbyggnad samt behandling av komplexa frågor. I examensarbetet har samtliga läroböcker för gymnasiekurserna geografi 1 och geografi 2 granskats. LÄS MER