Sökning: "läsförståelse sfi"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden läsförståelse sfi.

  1. 1. Samhällsinformation för alla? : Betydelsen av tillgängligt språk för sfi-elever på en kommunal webbplats

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Höök; Rebecka Larsson; [2023]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; tillgänglighet; tillgängligt språk; samhällsinformation; integration; sfi-elever; begriplighet; läsförståelse;

    Sammanfattning : As a new citizen of a country, it is important to be able to absorb socially important information in an accessible way. For second language speakers, this can be challenging. LÄS MER

  2. 2. ”Varför behöver andraspråkstalare speciella texter?” En studie om andraspråkstalares läsning av informerande texter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Tineska Carlesson Magalhães; [2021-08-16]
    Nyckelord :andraspråkstalare; mottagaranpassning; förenkling; läsförståelse; sammanfattning; ordlista;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om mötet mellan andraspråkstalare och två informerande texter. Studiens syfte är att, genom en enkätstudie av andraspråkstalares läsförståelse, ta reda på om olika tillägg till texterna påverkar hur begripliga texterna är för målgruppen. LÄS MER

  3. 3. Svenska som sjunger och sprakar : Poesi i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tina Lövrander; [2021]
    Nyckelord :poesi; lyrik; svenska för invandrare; sfi; svenska som andraspråk; sva; vuxenutbildning; andraspråksinlärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta är en ämnesdidaktisk studie som undersöker hur lärare använder poesi i undervisningen på sfi och i svenska som andraspråk inom vuxenutbildning samt vad de ser för vinster och svårigheter med det. Studien tillför ny kunskap på ett relativt outforskat område. Metoden som används bygger på grundad teori och metodtriangulering. LÄS MER

  4. 4. Avkodning eller lässtrategier? : En undervisningsstudie i läsförståelse med vuxna andraspråkselever i SFI, kurs D.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Tina Arnold; [2021]
    Nyckelord :Vuxna andraspråkinlärare; SFI; läsförståelse; fonologisk medvetenhet; avkodning; lässtrategier; reciprok undervisning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vuxna kortutbildade SFI-elever på D-kurs som inte klarar kunskapskraven i läsförståelse under förväntad tid kan tappa motivationen, vilket resulterar i avbrott och mycket frånvaro. Mot bakgrund av att försöka ge en effektiv undervisning i de kunskaper de saknar finns behov av effektiv kartläggning och följande undervisning med ett innehåll som fyller kunskapsluckorna. LÄS MER

  5. 5. Att läsa det du förstår eller att förstå det du läser. En studie av SFI-elevers läsförståelse och deras lässtrategier vid prov

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ingierd Elmgren Hallinger; [2020-08-11]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; SFI; studieväg 1; nationella prov; think-aloud; litteracitet;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka svårigheter, i första hand för studieväg 1-elever, men även för studieväg 2-elever, på läsdelarna på nationella prov för SFI och att undersöka vilka strategier som används vid läsuppgifter. Detta undersöktes genom att kontrollera vilka uppgifter på ett nationellt prov som det ställdes frågor kring och genom att analysera felsvar på nationella provs läsdelar. LÄS MER