Sökning: "lågprisaktörer"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet lågprisaktörer.
1. Förändrade konsumentbeteendens påverkan på dagligvaruhandlare En kvalitativ studie om hur två dagligvaruhandlare har anpassat verksamheten efter nya konsumentbeteenden till följd av omvärldsförändringar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sedan 2019 har både Covid-19 och ökad inflation påverkat världen på flera sätt. Bland annat har kunder ändrat beteenden, vilket har tvingat företag att anpassa sina verksamheter. LÄS MER
2. E-commerce and its Effects on Commercial Real Estate and F&B : Space Conversions, the Optimal Meeting Place and Future Expectations on Development in Stockholm CBD
Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : People are becoming more digital today, and are spending the majority of their time behindscreens. Because of this, the importance to socialize have become more prominent. In thisdigital era, more businesses are establishing online. A structural reformation in the retailmarket is inevitable. LÄS MER
3. Softcommissions, en strategi som hindrar utvecklingen för institutionella aktietransaktioner?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Titel: Softcommissions, en strategi som hindrar utvecklingen för institutionella aktietransaktioner? Författare: Patrik Albinsson Handledare: Jerker Holm Nyckelord: Institution, aktiemäklare, spelteori, nashjämvikt, bertrandjämvikt Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva marknaden för institutionell aktiehandel i Sverige och i USA. Fokus är att kartlägga den utveckling som sker på den svenska marknaden med den amerikanska marknaden som jämförande basis. LÄS MER
4. Förändringar inom flygbranschen : Flaggbolagens affärsstrategier
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Flygbranschen har genomgått stora förändringar de senaste åren i och med avregleringen i början på 1990-talet. Avregleringen gav upphov till lägre ”entry-barriers” till marknaden, vilket då blev startskottet för lågprisbolagen att komma in och konkurrera med flaggbolagen. LÄS MER
5. Hotet utifrån : utländska lågprisaktörers etablering på den svenska dagligvarumarknaden
Magister-uppsats, Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Den svenska marknaden för dagligvaror har länge varit ohotat och några få aktörer har varit dominerande. Under senare år har dock konkurrensen ökat i och med att nya utländska lågprisaktörer har börjat etablera sig i Sverige. Denna etablering har lett till att de stora svenska aktörerna har agerat och en prispress har börjat. LÄS MER