Sökning: "lateral kontroll"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden lateral kontroll.
1. Patienter med Amyotrofisk lateral sklerosoch deras erfarenheter under den palliativavårdtiden.En litteraturstudie med systematisk sökning och integreradanalys.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: ALS är en sjukdom som bryter ner motorneuroncellerna och som till slut leder tilldöden. ALS går inte att bota men det går att lindra symtom genom att erhålla palliativ vård.Cirka två personer av 100,000 personer insjuknar årligen i sjukdomen och det är 750–850personer som lever med sjukdomen i Sverige. LÄS MER
2. Personers upplevelse av att leva med amyotrofisk lateral skleros : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Amyotrofisk lateral skleros (ALS) är en dödlig och progressiv neurodegenerativ sjukdom som kännetecknas av fortskridande svaghet och dödlig utgång. I Sverige diagnostiseras ca 250 personer med ALS varje år. Det finns otillräckligt med forskning kring personers egna upplevelser av att leva med ALS. LÄS MER
3. Upplevelser av hinder och möjligheter till god vård för patienter med sällsynta sjukdomar:En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Introduktion: Ungefär fem procent av Sveriges befolkning drabbas av någon typ av sällsynt sjukdom, trots detta finns det stora kunskapsluckor i hur patienter med sällsynta sjukdomar upplever vården. Fyra patientgrupper med olika sällsynta sjukdomar valdes ut för detta arbete, amyotrofisk lateralskleros, Ehlers-Danlos syndrom, Huntingtons sjukdom och multipel skleros. LÄS MER
4. On Optimal Lateral Tracking Control for Multi-Steered Autonomous Vehicles
Master-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteoriSammanfattning : The transport industry is experiencing a disruption as fully autonomous vehicles are introduced in traffic. The intelligent, driverless vehicles will reduce cost, liberate human effort and increase safety. LÄS MER
5. Stochastic Model Predictive Control for Autonomous Emergency Integrated Braking and Steering System
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Controlling both longitudinal and lateral dynamics of an autonomous vehicle confronting possible collision requires ecient perception of surrounding environment and optimal use of its maneuverability. In emergency, separate steering or braking may not be able to avoid collision or ensure stability of the vehicle. LÄS MER