Sökning: "linda dahlberg"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden linda dahlberg.
1. Hur främjar leken språkutvecklingen? : Enkätstudie om pedagogers uppfattning om lekens betydelse för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Läroplan för förskolan, Lpfö 18 beskriver att barn har rätt att mötas i leken och lära tillsammans och Barnkonventionen hävdar att barn har rätt till lek och vara tillsammans med andra. Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om pedagogers resonemang och förhållningssätt till en språkstimulerande lekmiljö. LÄS MER
2. Att leva med myalgisk encefalomyelit
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Bakgrund Myalgisk encefalomyelit är en komplex, kronisk, neurologisk sjukdom som kännetecknas av långvarig psykisk och fysisk utmattning. Detta tillsammans med många andra symtom som smärta, yrsel och influensaliknande symtom, där symtomen förvärras vid ansträngning. LÄS MER
3. Lärplattan - pedagogernas vän eller fiende?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Baserat på våra egna erfarenheter ute i förskolans verksamheter finns det varierande tillgänglighet av de digitala verktygen i verksamheten, vi upplever att det finns både positiv och negativ tillgänglighet av digitala verktyg på förskolor runt om i Sverige.Syftet med denna studie är att beskriva en förskola som har digitala verktyg tillgängliga i sin verksamhet. LÄS MER
4. Är tågen verkligen i tid?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statistiska institutionenSammanfattning : Den här rapporten är en pilotstudie på uppdrag av Trafikverket, där tågtider undersöks. Trafikverket mäter ankomst- och avgångstider genom en maskinellt uppmätt punktlighetsskattning på när tågen ankommer till, samt avgår från, perrongen. LÄS MER
5. Om förhållandet mellan motivation och läsförmåga : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att belysa hur motivationen och engagemang påverkar elevernas utveckling av en god läsförmåga. Studien är inriktad mot elever i årskurs F-3 Resultatet av litteraturstudien är baserat på 15 forskningsstudier där fyra olika inriktningar är framlagda. LÄS MER