Sökning: "linjärt berättande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden linjärt berättande.

  1. 1. “the magic trick of the movie” : En audiovisuell analys av scener ur filmen A Quiet Place (2018)

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Joan Alderman; [2020]
    Nyckelord :Filmljud; Tystnad; Narrativ; Spänning; Michel Chion; Johnny Wingstedt; Seth S. Horowitz; A quiet place;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur tystnad gestaltas med hjälp av ljud i filmen A Quiet Place (2018) (John Krasinski, Bryan Woods & Scott Beck med ljuddesign av Erik Aadahl och Ethan Van der Ryn). Studien har även som syfte att undersöka vilka narrativa funktioner ljudet fyller samt bidra till en djupare förståelse för hur det kan används för att skapa en upplevelse av spänning och rädsla. LÄS MER

  2. 2. Konstruktionen av det narrativa rummet : Utvecklingen av ett verktyg för konceptframställan vid platsbaserat berättande

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rebecka Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Platsbaserat berättande; interaktivt berättande; världsarv; narrativ; konceptframställan;

    Sammanfattning : Forskning visar att en narrativ inramning kan bidra till att fakta blir lättare för icke-experter att ta till sig och i kombination med mobil teknik öppnas möjligheterna för alternativa sätt att berätta en historia på. Följande studie presenterar arbetsprocessen av en icke-platsberoende prototyp som verktyg för konceptframställan vid platsbaserat interaktivt berättande. LÄS MER

  3. 3. Icke-kronologiskt spelnarrativ

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sara Jonasson; Frida Rosengren; [2020]
    Nyckelord :Spelnarrativ; Icke-kronologiskt berättande; Story agency; Icke-linjärt narrativ;

    Sammanfattning : Förutom en del analepsis existerar inte icke-kronologi i någon större utsträckning i majoriteten av nutida datorspel. Och trots att icke-kronologi förekommer i andra medier finns det de som knappt vet vad begreppet innebär. LÄS MER

  4. 4. Datorspel i undervisningen : En analys av hur intrigen i The Witcher 2: Assassins of kings kan användas i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lisette Larsson; [2020]
    Nyckelord :Education; computer games; video games; agency; interactivity; immersion; Undervisning; datorspel; agency; interaktivitet; immersion;

    Sammanfattning : Analysens syfte var att presentera om ett datorspel kan betraktas som en berättande text, hur ett datorspel skiljer sig från andra berättande texter, samt hur datorspelet The Witcher 2: Assassins of kings (2011) kan användas som en berättande text i gymnasieämnet svenska. Analysarbetet genomfördes genom att spela datorspelet, skriva loggbok och spela in spel-tillfällena. LÄS MER

  5. 5. Förenklade drama managers : Att producera emergenta narrativ medförenklade metoder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oscar Andersson; Tim Grödem; [2019]
    Nyckelord :emergent narrative; branching narrative; drama manager; video game storytelling; emergenta narrativ; förgrenade narrativ; drama manager; spelberättande;

    Sammanfattning : Det finns ett antal berättarmetoder inom datorspel. De vanligaste formerna som används är linjärt och förgrenat berättande, men det finns en metod som inte används i samma utsträckning, kallad emergent berättande. Detta är en typ av berättande där spelaren själv baserat på samspelet mellan spelets system kan forma sitt egna narrativ. LÄS MER