Sökning: "loggboksskrivande"

Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade ordet loggboksskrivande.

  1. 16. Musicera eller prestera? : En självstudie i att hantera stress och främja välbefinnande i musicerande på högskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Johanna Persson; [2016]
    Nyckelord :Exchange studies; mental training; wellbeing; strategies against stress; life world perspective; Utbytesstudier; mental träning; välbefinnande; strategier mot stress; livsvärldsperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att utifrån ett livsvärldsperspektiv utforska på vilka sätt jag främjar välbefinnande och hanterar stress under övning då jag befinner mig utomlands som utbytesstudent. De två frågeställningarna lyder: Vilka strategier använder jag mig av för att främja välbefinnande och hantera stress när jag som utbytesstudent i musik, övar och musicerar? Hur påverkar dessa strategier min livsvärld? Studien har sin utgångspunkt i ett fenomenologiskt livsvärldsperspektiv, där loggboksskrivande har utgjort den huvudsakliga dokumentationsmetoden. LÄS MER

  2. 17. Bilder i grundsärskolans undervisning : Möjlighet eller hinder för god lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Torngren; Klara Hellberg; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; lärare; undervisning; skola; utvecklingsstörning; grundsärskola; träningsskola; aktionsforskning; AKK; bildstöd;

    Sammanfattning : I yrket som lärare i grundsärskolan förekommer arbetet med bilder i undervisningen, så kallat bildstöd, som en naturlig och viktig del av vardagen. Syftet med denna studie var att undersöka hur bilderna används som redskap i undervisningen genom att ge svar på följande frågor: - Vad är det som kan utvecklas så att användandet främjar lärmiljön och faktiskt blir ett stöd? - Vilka faktorer av bildstödsanvändandet hindrar en god lärmiljö? - Kan samverkan mellan lärare i grundsärskolan förändra förutsättningarna för bildstödsanvändandet så det verkar gynnade för undervisningen? För många elever med utvecklingsstörning är bilder ett redskap som används för kommunikation, ett hjälpmedel för att få struktur och en väg till att utveckla andra kommunikationsformer. LÄS MER

  3. 18. Jakten på en positiv scenupplevelse : en självstudie om mental träning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Samuel Josefsson; [2016]
    Nyckelord :musical performance; learning process; piano; mental training; writing log; life-world perspective; musikalisk gestaltning; lärande process; piano; mental träning; loggbok; livsvärldsperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna självstudie är att utforska på vilka sätt mental träning kan förändra livsvärlden samt minska obehag inför scenframträdanden. Syftet bärs upp av följande forskningsfråga: På vilka sätt förändras livsvärlden genom mental träning inför ett framträdande? Studien utgår från ett livsvärldsperspektiv och metod är loggboksskrivande. LÄS MER

  4. 19. Bättre än jag trodde : En studie om att prestera bättre med hjälp av mental träning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Anders Hoglert; [2016]
    Nyckelord :mental training; concert preparation; design theory; transformation cycle; semiotic resources; mental träning; konsertförberedelse; designteori; transformationscykel; semiotiska resurser;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att utifrån ett designteoretiskt perspektiv, utforska hur jag med olika resursers hjälp designar mina mentala förberedelser inför framträdanden eller provspelningar. Forskningsfrågorna lyder: Vilka semiotiska resurser använder jag när jag mentalt tränar inför musikaliska framträdanden och provspelningar? På vilka sätt transformeras mina tankar, känslor och mitt beteende under en period av mental träning? Studien baseras på självobservationer i form av loggboksskrivande och videoobservation av den mentala lärandeprocessen som pågått under tre månaders tid. LÄS MER

  5. 20. Övning : Strategier, resurser och effektivitet ur ett designteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Bajo Kohring; [2016]
    Nyckelord :musical impersonation; learning process; exercise; strategies; efficiency; design theory; semiotic resources; video observation; log; violin; thirds.; musikalisk gestaltning; lärande process; övning; strategier; effektivisering; designteori; semiotiska resurser videoobservation; loggbok; fiol; terser.;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att utforska hur övning på fiol kan designas för att den ska kännas meningsfull och effektiv. Studiens forskningsfråga är: Vilka semiotiska resurser använder jag mig av när jag övar terser på fiol? För att undersöka detta har jag under ett år gjort tekniska övningar med hjälp av olika övningsstrategier för att se progressionen i min utvecklingsprocess. LÄS MER