Sökning: "logoped 2017"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden logoped 2017.
1. Framgångsrikt stöd vid dyslexi : ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Capobianco, Anna och Espinosa, Amalia (2023). Framgångsrikt stöd vid dyslexi ur ett elevperspektiv. Speciallärarprogrammet med specialisering på språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Inledande logopediskt föräldrasamtal vid stamning hos förskolebarn – en kvalitativ intervjustudie om föräldrars upplevelse
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Studiens syfte var att beskriva upplevelser och erfarenheter som föräldrar till förskolebarn som stammar har av ett inledande föräldrasamtal med logoped där barnet inte närvarat. Studien utgick från en kvalitativ metodik med innehållsanalys som analysmetod. LÄS MER
3. Remiss till logoped år 2014 efter BVCs hälsobesök för fyraåringar Vad sa remissen och vad hände hos logopeden?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att beskriva innehållet i remisser som skickats till en logopedmottagning efter barnavårdscentralernas hälsobesök för fyraåringar samt beskriva väntetiden och insatserna på logopedmottagningen till följd av remisserna. Samstämmigheten mellan remissinformation och väntetid och insatser på logopedmottagningen undersöktes också. LÄS MER
4. Barns nybesök hos logoped för utredning av tal och språk : En studie av vårdnadshavares förväntningar och upplevelser
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : It is important to know patients’ expectations and experiences concerning their medical visits in order to facilitate health care improvements (Socialstyrelsen, 2006; Sveriges kommuner och landsting, n.d.). LÄS MER
5. Fonologisk intervention baserad på en icke-linjär fonologisk analys : En multipel fallstudie
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicinSammanfattning : Children with phonological problems often come in contact with a speech and language pathologist for intervention. The intervention can be based on different theoretical frameworks, whereof non-linear phonology is one. The present study was carried out as a multiple single-case study with three participants aged 4;3-4;4 years. LÄS MER