Sökning: "madeleine gävle"

Visar resultat 16 - 20 av 65 uppsatser innehållade orden madeleine gävle.

  1. 16. Barn- och ungdomars erfarenheter av att leva med diabetes typ 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap; Högskolan i Gävle

    Författare :Mikaela Johansen; Madeleine Wall; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 17. Analoga och digitala skrivverktygs effekter på läsinlärningen i grundskolans årskurs F-3 : Lärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Madeleine Pierrou; [2021]
    Nyckelord :analogt; digitalt; läsinlärning; läsutveckling; IKT; lärares erfarenheter;

    Sammanfattning :   Denna undersökning har genomförts genom en kvalitativ metod med det sociokulturella perspektivet som teoretisk ansats. Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap om lärares erfarenheter av att arbeta med skrivande, analogt såväl som digitalt, för att utveckla elevers läsning i ämnet svenska i grundskolans årskurs F-3. LÄS MER

  3. 18. Vilans roll i förskolan : Rutiner, förutsättningar och hinder utifrån förskollärares perspektiv.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Förskollärare; Förutsättningar; Sömn; Vila; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : För att på bästa möjliga sätt kunna möta barns behov i förskolan förutsätter det att verksamheten präglas av både lek, omsorg och undervisning. Omsorg sammanfattas som alla handlingar och aktiviteter som är av vårdande karaktär och där är vilan ett tydligt exempel. LÄS MER

  4. 19. Arbetet med lekgrupper och lärmiljöer för barns sociala utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Eliasson; Maria Johansson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens förskola tillbringar barnen en stor del av sin tid i verksamheten och redan från tidig ålder är det viktigt att barn får erhålla ett gynnsamt socialt samspel för deras framtida deltagande i samhället. Därmed blir det viktigt att förskolläraren lägger grunden för barns sociala utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 20. Kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet - Viktiga aspekter att belysa i religionsundervisningen, men hur? : En kvalitativ studie om lärares undervisning i ett centralt innehåll i Religionskunskap 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Madeleine Hjerpe; [2020]
    Nyckelord :Central content; curriculum; knowledge requirement; religious studies; teaching; upper secondary education; Centralt innehåll; gymnasium; kunskapskrav; läroplan; religionskunskap; undervisning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Hjerpe, Madeleine  Kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet - Viktiga aspekter att belysa i religionsutbildning, men hur?  En kvalitativ studie av lärarnas undervisning om ett centralt innehåll i religionsvetenskap 1   Studien syftar till att öka kunskapen om hur ämneslärare i religion ser på de möjligheter och utmaningar som finns i undervisningen av det centrala innehållet "Religion i relation till kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet" som ingår i kursen "Religionsvetenskap 1" och på vilka sätt de förankrar detta praktiskt i sin undervisning, i gymnasieskolan. Det är en kvalitativ studie där intervjuer med en semistrukturerad stil som metod. LÄS MER