Sökning: "marknadsföringskostnad"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet marknadsföringskostnad.

  1. 1. Spelet på spelmarknaden : En undersökning om marknadsföringskostnader och dess påverkan på EBIT hos spelbolag som erhållit svensk spellicens

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Isabelle Dalhäll; Louise Johansson; [2019]
    Nyckelord :Gaming market; gambling companies; aggressive marketing; licensed gaming companies; EBIT; revenue; marketing costs; spelmarknad; spelbolag; aggressiv marknadsföring; licensierade spelbolag; EBIT; omsättning; marknadsföringskostnad;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka marknadsföringskostnadernas påverkan på EBIT hos spelbolag som erhållit svensk spellicens, och korrelationen mellan europeiska spelbolags marknadsföringskostnader mot omsättning och EBIT hos svenska spelföretag. Metod: Uppsatsen utgår ifrån en kvantitativ metod och en deduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Influencer marketing – En avdragsgill kostnad eller gåva? : En utredande uppsats om svenska aktiebolags skatterättsliga konsekvenser till följd av produktutskick till influencers.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Filippa Nordström; Tania Istephansson; [2019]
    Nyckelord :Influencer Marketing; Influencer; Skatterätt; Avdragsgill kostnad; Gåva; Influencer; Influencer Marketing; Uttagsbeskattning; Reklamgåva; Personalkostnad; Marknadsföringskostnad;

    Sammanfattning : Sociala medier har på senare år blivit allt mer populära och användandet av olika sociala medier har följaktligen ökat. Även företags intresse av att marknadsföra sig på sociala medier har ökat och såväl viral marknadsföring som influencer marketing är numera väl använda marknadsföringsmetoder av olika företag. LÄS MER

  3. 3. Friskoleetablering och skolval : Konstruktion av och konkurrens på högstadiemarknaden i Uppsala kommun 1991-2014

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Moa Axelsson; Timothy Bergfalk; [2015]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Högstadieskolor; Statistikanalys; Skolval; Friskoleetablering;

    Sammanfattning : Den aktuella studien kretsar kring temat det fria skolvalet och ämnar studera Uppsala kommuns ’högstadiemarknad’. Detta görs ur två hänseenden. LÄS MER

  4. 4. Varumärket som konkurrensverktyg : Varumärkets finansiella inverkan på det globala företaget

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Emilio Nilsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att jämföra, undersöka, identifiera och urskilja de eventuella korrelationsmönster som uppkommer när brand value för ett antal globala företag står som beroende variabel i förhållande till en uppsättning utvalda nyckeltal. Arbetet kommer att utgå från en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. LÄS MER

  5. 5. En bilkoncern i profil

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Flodén; Joakim Moser; Johannes Ljunggren; [2010]
    Nyckelord :profilering:image:bilkoncern:; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Volkswagenkoncernen har utan tvekan lyckats att diversifiera och profilera de varumärken som nämns i uppsatsen. Vad som dock bör understrykas är att det är i sin helhet som koncernen fungerar bäst. LÄS MER