Sökning: "media effekt på aktiemarknaden"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden media effekt på aktiemarknaden.

  1. 1. Sociala mediers påverkan på investerares riskbenägenhet : En undersökning av medierande faktorer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Hermodsson; Viktor Gamstorp; [2023]
    Nyckelord :Behavioral finance; risk propensity; social media; cognitive dissonance; overconfidence; regret aversion; irrationality.; Beteendeekonomi; riskbenägenhet; sociala medier; kognitiv dissonans; överdrivet självförtroende; ångeraversion; irrationalitet.;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har användandet av sociala medier exploderat och blivit en plattformdär information och tips om aktier och investeringar delas ut. Unga personer är de störstaanvändarna av sociala medier, och tidigare studier visar att denna åldersgrupp uppvisar ettmer riskfyllt beteende på aktiemarknaden. LÄS MER

  2. 2. Aktierekommendationer i en ny tid : Podcasts på den finansiella marknaden

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO); Linnéuniversitetet/Universitetsförvaltningen

    Författare :Alexander Palm; Adam Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Price pressure hypothesis; information hypothesis; effektiva marknader; behavioural finance; marknadsfunktion; informationskanal; aktierekommendationer; podcasts; handelsvolym och handelsavslut.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Magisteruppsats för Civilekonomexamen i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Växjö, 2016.   Författare Alexander Palm & Adam Sjögren   Handledare Christopher Von Koch & Katarina Eriksson   Examinator: Sven-Olof Yrjö Collin   Titel: ”Aktierekommendationer i en ny tid – podcasts på den finansiella marknaden”   Bakgrund & problem: Aktierekommendationer ges traditionellt ut av diverse banker och analyshus. LÄS MER

  3. 3. Reporäntans påverkan på den svenska aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Yasmin Daklallah; Priya Mohsin; [2012]
    Nyckelord :Eventstudie; reporänta; aktiemarknad; aktiekurs; normal- och abnormal avkastning; EMH; hög- och lågkonjunktur;

    Sammanfattning : Reporäntan som är Riksbankens viktigaste styrmedel används för att påverka landets inflation. Det har utförts omfattande undersökningar om ränteförändringar på den amerikanska marknaden. LÄS MER

  4. 4. Ekonomiska nyheter och dess effekt på aktiemarknaden : En studie i hur nyheter av ekonomisk karaktär påverkar aktiesparare och i sin tur aktiemarknaden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Christoffer Stjernudde; [2012]
    Nyckelord :finanskris; dagligvaruhandeln; ekonomisk media;

    Sammanfattning : Syfte: Vilken effekt som publiceringar från media med dåliga ekonomiska tider har på aktiespararna på stockholmsbörsen samt undersöka om dessa nyheter påverkar aktiepriset på ett negativt eller positiv samt hur aktiesparare reagerar på ekonomiska indikationer samt om aktiespararens utbildningsnivå har någon effekt på om aktiespararen använder sig av media som beslutsunderlag i sin aktiehandel. Metod: Det är två undersökningar varav den ena är en kvantitativ enkätundersökning utan kvalitativa element. LÄS MER

  5. 5. Aktierekommendationers värde för privata investerare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Winta Debesai; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Antalet aktiva investerare har under senare tid ökat på de finansiella marknaderna. I takt med detta har ett växande intresse för börsen gett rum för nya informationskanaler. Den kostnadsfria information och de rekommendationer som en investerare har möjlighet att ta del av har kritiserats. LÄS MER