Sökning: "metalinguistic"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet metalinguistic.

  1. 1. Grammar in the English Language Classroom : Teachers’ perspectives on grammar knowledge and instruction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stavroula Papalexi; [2023]
    Nyckelord :Grammar teaching; explicit and implicit instruction; deductive and inductive instruction; teachers’ beliefs; metalinguistic awareness; writing skills in EFL; Grammatikundervisning; explicit och implicit undervisning; deduktiv och induktiv undervisning; lärares uppfattningar; metaspråklig medvetenhet; skriftlig färdighet i EFL;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to examine the teaching methods secondary and upper secondary teachers apply to teach grammar in the EFL classroom, as well as their perceptions about the benefits of having grammar knowledge and its benefits to students’ writing. Previous research reveals that grammar teaching is an integral part of language teaching; explicit and implicit methods along with deductive and inductive instruction are the main practices teachers use to transfer knowledge to their students. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkas 8-åringars orddefinitioner av ordklass, bedömningsgrund och socioekonomisk status?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Frida Cronquist; Ina Sebbelov; [2023]
    Nyckelord :orddefinitioner; abstrakta substantiv och verb; innehåll och form; socioekonomisk status; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Orddefinitionsförmågan är en metaspråklig förmåga som börjar ta form vid sju års ålder. En definition beskriver ett ord med hjälp av andra ord. LÄS MER

  3. 3. Teachers’ Beliefs on Oral Corrective Feedback for Young EFL Learners : Lärares uppfattningar om muntligt rättande feedback för unga elever i engelskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Diana Mokre; Arta Sheqi; [2023]
    Nyckelord :oral corrective feedback; feedback strategies; EFL; young learners; speaking; teacher beliefs;

    Sammanfattning : When supporting students’ language development, English as a Foreign Language (EFL) teachers use different scaffolding methods, such as Oral Corrective Feedback (OCF). This method’s purpose is to assist learners’ oral language skills, and there are various strategies that can be utilised in an input providing or output prompting manner. LÄS MER

  4. 4. Teachers’ Perceptions of Written Corrective Feedback in the English L2 Classroom in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Fabian Melkersson; Nils Annertz; [2022]
    Nyckelord :written corrective feedback; learner motivation; learner emotions; implementation of feedback; L2 English; teacher beliefs; learner reception;

    Sammanfattning : Providing feedback on learners’ written production is an integral part of English as a second language (L2) teaching, and it is thus important that teachers know when and how to apply such feedback, and how it affects learners. In the current study, we use a semi-structured interview design focusing on the concepts of implementation, motivation and emotion to explore teacher beliefs regarding the usefulness and reception of written corrective feedback (WCF) in a Swedish, lower-secondary L2 English teaching context. LÄS MER

  5. 5. En bro över skrivglappet? En interventionsstudie om integrerad grammatikundervisnings effekter på gymnasieelevers argumenterande texter och metaspråkliga förmåga

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Magdalena Mikmar; [2021-06-10]
    Nyckelord :grammatikdidaktik; grammatik; argumenterande text; skrivutveckling; skrivförmåga; metaspråk;

    Sammanfattning : Debatten om ungas sjunkande skrivförmåga lyftes åter när Sveriges Utbildningsradio släppte dokumentären Skrivglappet (2020). Flera anledningar till den bristande skrivförmågan diskuteras i dokumentären men grammatikundervisningen, som många gånger motiveras med att främja skrivutveckling, lämnas obenämnd. LÄS MER