Sökning: "multilingualism as a resource"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden multilingualism as a resource.

  1. 1. Undervisning i flerspråkiga klassrum : En litteraturstudie om transspråkande som pedagogiskt förhållningssätt och praktik för att stötta flerspråkiga elever i språkutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Johansson; Sandra Karlsson; Sanna Lilja; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; språkutveckling; pedagogiskt förhållningssätt; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien var att granska tidigare forskning som redogör för transspråkande som pedagogiskt förhållningssätt och pedagogisk praktik för att stötta flerspråkiga lågstadieelever i språkutvecklingen. De forskningsfrågor som litteraturstudien utgick ifrån var: På vilka sätt visar forskning att transspråkande pedagogik kan praktiseras i lågstadiet i syfte att stötta flerspråkiga elever i språkutvecklingen? Vad innebär tillämpning av ett transspråkande förhållningssätt för lärare? Datainsamlingen bestod av systematiska sökningar i olika databaser och består av både internationell och nationell forskning. LÄS MER

  2. 2. Promoting Multilingualism as a Resource in Education : A Minor Field Study on a Senior Secondary School in The Gambia

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Melinda Malmström; [2023]
    Nyckelord :Access to the Curriculum; Didactic Design; First Language; Language of Instruction; Language Domination; Linguistic and Cultural Diversity; Multilingualism;

    Sammanfattning : AbstractThe study aims to explore how students’ linguistic resources are used for learning in a school in Gambia. The study is a field study and was conducted at a Senior Secondary School during January and February 2023. LÄS MER

  3. 3. Generating Wikipedia Articles with Grammatical Framework : A Case Study

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Keivan Matinzadeh; [2023]
    Nyckelord :Grammatical Framework; Computational Linguistics; Natural Language Generation; Computer Science; Grammatical Framework; Beräkningslingvistik; Textgenerering; Datavetenskap;

    Sammanfattning : Natural language generation is a method used to produce understandable texts in human languages from data [1]. Grammatical Framework is a grammar formalism and a functional programming language using a nonstatistical approach to build natural language applications. LÄS MER

  4. 4. "Här inne pratar vi ett språk som alla förstår" : En studie om gymnasielärare i svenska som andraspråks uppfattningar om och användning av elevers flerspråkighet som resurs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Makhoul; [2023]
    Nyckelord :Teachers; upper secondary school; EFL; group work; cooperative learning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att synliggöra gymnasielärare i svenska som andraspråks syn på och användning av elevers flerspråkighet som resurs för att främja elevers inlärning av svenska som sitt andraspråk. Forskningsansatsen är kvalitativ genom intervjuer och observationer och det teoretiska perspektiv som används för studien är teorin om transspråkande. LÄS MER

  5. 5. Språkundervisning i mångfaldsmiljö : Grundskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Juvenal Hatungimana; [2023]
    Nyckelord :diversity; French; compulsory school; teachers; students; multilingualism; mångfald; franska; grundskola; lärare; elever; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Det övergripande syfte med detta arbete är att undersöka och analysera hur ett urval av grundskollärare som undervisar i franska i årskurs 7 till årskurs 9 uppfattar och hanterar mångfaldens aspekter bland eleverna i dessa årskurser. Genom att studera lärarnas perspektiv kan man få en djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter som uppstår när man undervisar franska i en miljö präglad av mångfald. LÄS MER