Sökning: "musical instruction"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden musical instruction.

  1. 1. Att göra kunskap till sin egen : En studie om internalisering och externalisering för trum- och slagverkselever i kulturskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Sidenqvist; [2024]
    Nyckelord :Drum teaching; percussion teaching; instrumental teaching; socialcultural perspective; internalization; externalization; Trum- och slagverksundervisning; instrumentalundervisning; kulturskolan; sociokulturellt perspektiv; internalisering; externalisering;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete har ämnat att bidra med ökad förståelse för hur trum- och slagverkslärare på svenska kulturskolor beskriver hur deras elever internaliserar och externaliserar kunskap på olika sätt. Uppsatsen utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv och använder begreppen internalisering och externalisering för att diskutera lärande. LÄS MER

  2. 2. Sentence Stress in Songs: The Potential of Using Authentic Songs for Teaching English Sentence Stress to EFL Learners in Swedish Lower-Secondary School

    L3-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för engelska; Lunds universitet/Engelska

    Författare :Teo Mattiasson; [2023]
    Nyckelord :sentence stress; pronunciation teaching; musical instruction; English as a foreign language; English songs; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Using music as a tool for teaching a foreign language has been shown to positively affect the language learning process (Balčytytė-Kurtinienė, 2018; Cañete García et al., 2022; Heidari- Shahreza & Moinzadeh, 2012), and this essay suggests that authentic English songs can be used in the teaching of EFL in lower-secondary school in Sweden to efficiently meet many aspects of the syllabus. LÄS MER

  3. 3. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER

  4. 4. Musiklärarens verktygslåda : En observationsstudie om hur musiklärare inbjuder till lärande i grundskolans äldre årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emma Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Design theory; multimodality; observational study; music teaching; comprehensive school; designteori; multimodalitet; observation; musikundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiklärare i grundskolan skapar förutsättningar för musikaliskt lärande samt vilka resurser de använder sig av. Data har samlats in genom videoobservation av musikundervisning i två grundskoleklassrum. LÄS MER

  5. 5. Expressive conducting gestures : Reflections on the function of the left hand

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Espen Myklebust Olsen; [2017]
    Nyckelord :conductor; conducting; left-hand; expressive gestures;

    Sammanfattning : This thesis will explore the function of the conductor’s left hand, with emphasis on its expressive possibilities and the gestures. In the first chapter, the role of the conductor is discussed, and some problems around the field of expressive gestures are brought up. LÄS MER