Sökning: "narrativ kompetens"

Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade orden narrativ kompetens.

  1. 21. Interkulturell kompetens genom läroböcker i historia : En undersökning av historieläroböcker för dagens mångkulturella gymnasieskola. Med utgångspunkt från interkulturell kompetens analyseras läroböckers innehåll avgränsat till den svenska folkhems- och välfärdssamhälleshistorien.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Simon Olsson; [2020]
    Nyckelord :Historiebruk; historiekultur; historielärobok; historiemedvetande; interkulturell kompetens; kulturarv; läroboksanalys; mångkultur; narrativ; påbjuden identifikation;

    Sammanfattning : Det mångkulturella samhällets ökade behov av interkulturell kompetens ställer krav på att eleverna ges möjlighet att utveckla denna kompetens i skolan och historieämnet är en viktig del i denna process. Tidigare forskning visar emellertid att bland annat historieläroböcker utgivna i enlighet med tidigare läroplaner har haft en tendens att exkludera vissa elever för att läroböckerna orienterats kring Sverige och svenskarna i narrativ som påverkats av den svenska historiekulturen. LÄS MER

  2. 22. ”En slags förberedelse – inför hela livet egentligen, inte bara skolan” : En narrativ analys av förskollärares berättelser om ett skolförberedande arbete i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Johanna Säterborg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Skolförberedande arbete; Narrativ analys;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie har genom en narrativ teori och metod undersökt förskollärares berättelser om ett skolförberedande arbete i förskolan. Den narrativa analysen har kunnat visa hur de beskriver ett skolförberedande arbete i termer av långsiktiga perspektiv på hur barnen kan rustas för framtiden – inför skolan och livet. LÄS MER

  3. 23. Historielärares undervisningspraktik för interkulturell kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adrian Rex; Adrian Olsson; [2020]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historieundervisning; interkulturell kompetens; narrativ kompetens; undervisningsmetodik.;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att ta fram ett forskningsunderlag för hur vi somframtida historielärare kan arbeta i vår undervisning för att utveckla elevers interkulturellakompetens. Frågeställningen till vår kunskapsöversikt är vad tidigare forskning säger omhistorielärares metodiska arbete för att utveckla elevers interkulturella kompetens. LÄS MER

  4. 24. Föräldrars erfarenheter av sitt barns sista tid i obotlig cancersjukdom - En studie baserad på självbiografier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Evelina Karlsson; Petra Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Childhood cancer; Lifeworld; Palliative care; Parents experiences; Nurses role; Barncancer; Föräldrars erfarenheter; Livsvärld; Palliativ vård; Sjuksköterskans roll;

    Sammanfattning : Bakgrund: När ett barn blir sjukt i obotlig cancersjukdom tar föräldrarna på sig en vårdarroll. De har rätt till information för att kunna ta beslut och ges möjlighet till att vara delaktiga i barnets vård. Syfte: Att belysa föräldrars erfarenheter av sitt barns sista tid i obotlig cancersjukdom. LÄS MER

  5. 25. På väg mot narrativ kompetens och kvalificerat historiemedvetande? : Undervisning, lärande och epistemologiska uppfattningar i historia under en termin på gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Stefan Cohen; [2020]
    Nyckelord :Historical consciousness; narrative competence; historical thinking; historical reasoning; epistemological beliefs; cognitive tools; narrative and historical frameworks.; Narrativ kompetens; Historiemedvetande; Epistemologiska uppfattningar i historia;

    Sammanfattning : This essay examines to which degree students in history in a swedish upper secondary schoolmanage to apropriate cogntive tools and frameworks in order to create narratives. The casestudy concentrates on a specific cognitive tool, namley narrative structure and to whichextent it helps students to make order of and organise historical subject matter intomeaningful narratives through teaching that is specifically designed to accomplish this kindof historical reasoning through cognitive tools and frameworks. LÄS MER