Sökning: "observationsmetoder barn"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden observationsmetoder barn.

  1. 1. Barns inflytande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Daniela Caldenus; Jihan Sendi; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Diskursanalys; Estetiska aktiviteter; Inflytande; Kommunikation; Makt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka barns rätt till delaktighet och inflytande i undervisning inom och med estetiska uttrycksformer i förskolan. Till de estetiska uttrycksformerna räknas i arbetet, med stöd i läroplanen (Skolverket, 2018) bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. LÄS MER

  2. 2. Förskolebarns samspel i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Hanna Ahmed; [2017]
    Nyckelord :Frilek; gemenskap; kommunikation; känslor; känsla av själv och samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur barns samspel kommer till uttryck på en förskoleavdelning för barn mellan ett och tre år för att få ökad förståelse för hur pedagoger kan skapa goda förutsättningar för barns sociala gemenskap. I studien användes en kvalitativ metod i form av två olika observationsmetoder, som är fältanteckningar och videoobservation. LÄS MER

  3. 3. Pedagogisk kartläggning i förskolan kring barn med funktionsnedsättningar. : En kvalitativ studie utifrån fem förskolepedagogers uppfattningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

    Författare :Carina Svanström; [2011]
    Nyckelord :Preschool education; student evaluation; interaction; disabilities; Förskolan; pedagogisk kartläggning; interaktion; funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ intervjuundersökning av fem förskolepedagogers uppfattningar av möjligheter och svårigheter att genomföra pedagogisk kartläggning kring barn med funktionsnedsättningar i förskolan. Barnen i barngrupperna är mellan ett och fem år. Ett eller flera barn har någon funktionsnedsättning. LÄS MER