Sökning: "offentlig service"

Visar resultat 6 - 10 av 322 uppsatser innehållade orden offentlig service.

  1. 6. HR-transformation: Det värdeskapande HR-arbetet? : En HR-transformation ur två perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Frida Axelsson; Jennifer Fix Olsson; [2023]
    Nyckelord :HR-transformation; shared service; reorganization; and effects of HR- transformation; HR-transformation; shared service; omorganisering och effekter av HR- transformation;

    Sammanfattning : Human Resources arbetet har präglats av ständiga förändringar och ställt krav på organisationers anpassning till utvecklingen vilket främst skett genom framtagna modeller. Konceptet HR-transformation och modellen shared service har fått stort genomslag i Sverige där fokuset varit på att centralisera och effektivisera HR-arbetet. LÄS MER

  2. 7. Molnmigration efter Schrems II: Utmaningar och möjligheter

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Gustaf Wetterlund; Oscar Lind; [2023]
    Nyckelord :Cloud service; Cloud Migration; Schrems II; Molntjänst; Molnmigration; Schrems II;

    Sammanfattning : År 2020 meddelade Europeiska domsstolen den så kallade Schrems II-domen som komplicerar hur europeiska verksamheter får använda amerikanska molntjänstleverantörer på grund av oförenliga lagar och regleringar mellan USA och EU vid hantering av känsliga uppgifter. Eftersom amerikanska molntjänstleverantörer dominerar den europeiska marknaden lever många verksamheter i en osäkerhet om de kan fortsätta använda deras verksamhetskritiska molntjänster. LÄS MER

  3. 8. Kritiska framgångsfaktorer för högre uppfattad tjänstekvalitet på e-tjänster : En fallstudie av användbarhet och användarupplevelse av en e-tjänst i en svensk kommun

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jessica Österberg; [2023]
    Nyckelord :analysmodell; användarupplevelse; användarresa; användbarhet; användningstester; e-tjänster; kritiska framgångsfaktorer; offentlig sektor; tjänstedesign; tjänstekvalitet;

    Sammanfattning : Digitalisering medför nya möjligheter för offentlig sektor att designa service till medborgare och användarcentrerade e-tjänster står högt på agendan. Användarupplevelse och användbarhet är två nyckelbegrepp som fokuserar på interaktionen mellan användare och system för att uppfylla användarens behov och samtidigt erbjuda en högre grad av funktionalitet. LÄS MER

  4. 9. Påverkande faktorer vid upphandling av digitala Informationssystem inom offentligsektor

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Mats Falkeman; [2023]
    Nyckelord :public procurement; digital collaboration platform; remote work; sociomateriality; IT artifact.; offentlig upphandling; digital samarbetsplattform; distansarbete; sociomaterialitet; IT‐artefakt;

    Sammanfattning : Before the pandemic, many public sectors were heavily dependent on American cloud services. When the pandemic broke out, remote work became a necessity, making existing communication systems like Skype, email, and file sharing crucial to support this transition. LÄS MER

  5. 10. Socialtjänstlagen i ett förändrande skede – En analys av förslaget om insatser utan föregående individuell behovsprövning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emilia Kulle; [2023]
    Nyckelord :Socialrätt; offentlig rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sverige har under lång tid haft ett skyddsnät för att kunna bistå individer som inte kunnat klara sig själva. Dagens socialtjänstlag (2001:453) (SoL) bygger på 1980 års socialtjänstreform och därtill hörande anda och principer. LÄS MER