Sökning: "orthographic depth."

Hittade 5 uppsatser innehållade orden orthographic depth..

  1. 1. Learning a Grasp Prediction Model for Forestry Applications

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för fysik

    Författare :Elias Olofsson; [2024]
    Nyckelord :Forwarder; Autonomous grasping; Deep learning; Multibody dynamics; Convolutional neural network;

    Sammanfattning : Since the advent of machine learning and machine vision methods, progress has been made in tackling the long-standing research question of autonomous grasping of arbitrary objects using robotic end-effectors. Building on these efforts, we focus on a subset of the general grasping problem concerning the automation of a forwarder. LÄS MER

  2. 2. 3D Reconstruction from Satellite Imagery Using Deep Learning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Datorseende

    Författare :Tim Yngesjö; [2021]
    Nyckelord :3D reconstruction; Deep learning;

    Sammanfattning : Learning-based multi-view stereo (MVS) has shown promising results in the domain of general 3D reconstruction. However, no work before this thesis has applied learning-based MVS to urban 3D reconstruction from satellite images. In this thesis, learning-based MVS is used to infer depth maps from satellite images. LÄS MER

  3. 3. Engelska och dyslexi – en (o)möjlig kombination? : En retrospektiv studie om erfarenheter av andraspråkslärande i grundskolan hos elever med dyslexi.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristin Persson; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; second language learning; English; students’ experiences; special education; inclusive education; the life history approach; orthographic depth.; Dyslexi; andraspråkslärande; engelska; elevers erfarenheter; specialundervisning; inkluderande undervisning; livshistorier; ortografiskt djup.;

    Sammanfattning : Many people with dyslexia find second language learning difficult (Gallardo, et al., 2015; Csizér, et al., 2010; DiFino & Lombardino, 2004; Simon, 2000). LÄS MER

  4. 4. Stavning i årskurs 3 : En jämförelse av elevtexter skrivna av elever i och utan lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Seijsing; Maria Martin; [2019]
    Nyckelord :Spelling; spelling errors; phonology; orthography; orthographic depth; pupil’s essays; pupil’s with and without reading disabilities; Stavning; stavfel; fonologi; ortografi; ortografisk transparens; elevtexter; elever i och utan lässvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka stavningen i 20 elevtexter skrivna av elever som antingen var i eller utan lässvårigheter när de gick i årskurs 2. Undersökningen fokuserade på stavningens korrekthet och olika typer av stavfel samt jämförde likheter och skillnader mellan texterna skrivna av elever i och utan lässvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Avkodning gällande ordläsning på svenska och engelska hos svenska typiska läsare och elever med lässvårigheter i årskurs 4

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Sofie Björndahl; Emelie Johansson; [2013]
    Nyckelord :decoding; word reading; foreign language; reading difficulties; language learning; Swedish; English; avkodning; ordläsning; främmande språk; lässvårigheter; språkinlärning; svenska; engelska;

    Sammanfattning : Olika språk har olika ortografiskt djup och svenska språket anses som ett mer ortografiskt ytligt (regelbundet) språk än engelska språket som anses vara mer ortografiskt djupt (oregelbundet). I Sverige studerar elever det främmande språket engelska från lågstadiet. LÄS MER