Sökning: "pedagogiska institutionen su"

Visar resultat 11 - 15 av 290 uppsatser innehållade orden pedagogiska institutionen su.

  1. 11. Olika förutsättningars betydelse : En studie om förskollärares ansvar och uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Swärd; Hesha Sadi; [2023]
    Nyckelord :Förskolläraruppdrag; professionsansvar; verklighetschock; transformeringsarenan; realiseringsarenan och formuleringsarenan.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att beskriva, analysera och diskutera vilka förutsättningar förskollärare upplever att de har i realiseringen av sitt yrkesprofessionella ansvar och uppdrag. Detta både utifrån förskollärarens sätt att tolka sitt ansvar och uppdrag, hur organisatoriska förutsättningar formar ansvarsuppdraget och policydokuments påverkan på förskollärares arbete. LÄS MER

  2. 12. Att leda för hållbar utveckling i förskolan : En fenomenografisk studie om hur rektorer i förskolan kan uppfatta sin ledarroll för hållbar utveckling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Aljona Reinike; [2022]
    Nyckelord :Phenomenography; phenomenografical interview; perceptions; principals; preschool; subject conception.; Fenomenografi; fenomenografisk intervju; uppfattningar; rektorer; förskola; ämneskonception.;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har blivit en oundviklig del av våra liv. Att arbeta med hållbar utveckling poängteras i Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018). Rektorer i förskolan spelar stor roll i framgången av det pedagogiska arbetet för hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 13. TAKK - ett naturligt inslag i den pedagogiska verksamheten? : - en kvalitativ studie av TAKK-användningen på två yngrebarnsavdelningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Valtersson; Charlotta Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :TAKK; språkutveckling; kommunikation; samspel; sociokulturellt perspektiv; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : TAKK är ett verktyg som ofta används inom förskolan för att stötta barn med språkliga svårigheter av olika slag. Inom förskolans språkutvecklande arbete med alla barn är TAKK dock ett relativt nytt fenomen som är på uppgång och syftet med uppsatsen är därför att beskriva och utveckla kunskap om hur pedagoger arbetar med TAKK för att stödja samtliga barns språkliga och kommunikativa förmågor, hur barnen svarar på pedagogernas användning av TAKK samt om barnen på eget initiativ använder sig av TAKK i kommunikation med sin omgivning. LÄS MER

  4. 14. Meningskapande i lek : En kvalitativ studie om gemensamma meningsskapande via material, barns lek med fokus på språkutveckling och pedagogiska arbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Alsayfi; Siti Asiyah Haag; [2022]
    Nyckelord :Material artefakter; mediering; proximal utvecklingzon; stöttning; språk; lek; meningsskapande; relationkompetens;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa intervjustudien som genomfördes med förskole-rektorn har med syfte på ett fördjupat sätt för att förstå hur pedagogerna arbetar med olika material för att stödja barnens meningsskapande. Samt studerar vi hur pedagogerna stödjer barnens lek för att utveckla språkliga färdigheter. LÄS MER

  5. 15. Tillgängliga lärmiljöer i förskolans hall : En kvalitativ studie för att undersöka de fysiska, pedagogiska och sociala förutsättningarna för att skapa tillgängliga lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sobia Khan; Hanna Kihlström; [2022]
    Nyckelord :Tillgängliga lärmiljöer; förskolans hall; fysiska; pedagogiska; sociala miljöer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER