Sökning: "reklam modemagasin"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden reklam modemagasin.

  1. 1. Kvinnlig konstruktion och konsumtion i ELLE : En kvantitativ innehållsanalys av redaktionell text och reklam i ett modemagasin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Centrum för samhällsanalys (CESAM)

    Författare :Johanna Walldén Persson; [2016]
    Nyckelord :konsumtion; modemagasin; ideal; reklam; genus;

    Sammanfattning : Titel: Kvinnlig konstruktion och konsumtion i ELLE  Författare: Johanna Walldén Persson                                                    Handledare: Ronny Severinsson  Examinator: Ebba Sundin Typ av arbete: Examensarbete för kandidat i medie- och kommunikationsvetenskap (15 hp)  Termin: VT16 Antal ord: 13 229 Syfte och frågeställningar: Syftet med denna uppsats är att urskilja på vilket sätt kvinnlighet framställs och upprätthålls i förhållande till konsumtion i tidningsmagasinet ELLE. Från olika håll i samhället finns krav på hur kvinnor ska vara. LÄS MER

  2. 2. Kvinnor och män i reklam : En kvantitativ innehållsanalys om kvinnor och mäns framställning i modemagasin ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Linda Fick; Sofia Nilsson; [2014]
    Nyckelord :Advertisement; fashion magazine; femininity; gender; masculinity; stereotypes;

    Sammanfattning : This study is about gender stereotypes that occur in the magazines of ELLE and KING's advertisements in 2014. The purpose of this inquisition is by using a gender perspective to examine the interpretation of women and men, compare how they relate to the traditional gender stereotypes. LÄS MER

  3. 3. Att skapa ett problem och sälja en lösning (To create a problem and sell a solution)

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Therese Thomasdotter; Johanna Rosberg; [2013]
    Nyckelord :Genus; Kön; Femininitet; Populärpress; ELLE; modemagasin; kvinnor; medier; damtidning; magasin; reklam; diskursanalys; mode; bildanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och belysa de normer kring femininitet som modemagasinet ELLE förmedlar genom text och bild. Genom kritisk diskursanalys av text och semiotisk bildanalys av annonser ämnar vi belysa hur tidningen konstruerar kön ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Mode & Barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :CLARA LYCKE; [2013]
    Nyckelord :Mode; Identitet; Tweenagers; Kognitiv utvecklingsteori;

    Sammanfattning : Det blir allt vanligare idag att de stora modehusen skapar barnkollektioner. Internationellt sätt har nästan varje stor designer redan gett sig in på barnklädesmarknaden. Jag valde dock att inte fokusera på den internationella marknaden utan undersöka hur den såg ut i Sverige med svenska modeföretag som hade olika positioner. LÄS MER

  5. 5. Mode & Barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Clara Lycke; [2011]
    Nyckelord :mode; identitet; fashion; identity; tweenagers; cognitive psychology; kognitiv utvecklingsteori;

    Sammanfattning : Det blir allt vanligare idag att de stora modehusen skapar barnkollektioner. Internationellt sätt har nästan varje stor designer redan gett sig in på barnklädesmarknaden. Jag valde dock att inte fokusera på den internationella marknaden utan undersöka hur den såg ut i Sverige med svenska modeföretag som hade olika positioner. LÄS MER