Sökning: "religionsdidaktiska utmaningar"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden religionsdidaktiska utmaningar.

  1. 1. Tolkningar om interkulturella verktyg och metoder för skolans religionslärare : En studie ur ett religionsdidaktiskt perspektiv i de multikulturella klassrummen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Edvinsson; Sofia Grälls; [2020]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; religionsvetenskap; religionskunskap; interkulturell; multikulturell; klassrum; religion; pedagogik; kommunikation; acceptans;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ analys där syftet är att undersöka några utvalda kapitel från två religionsdidaktiska böcker, Interkulturell religionsdidaktik – Utmaningar och möjligheter och Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Fokus kommer läggas på ett jämförande. LÄS MER

  2. 2. Förhållningssätt i religionskunskap : En fenomenografisk studie av lärares arbete med allsidighet och likvärdhet i religionsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2020]
    Nyckelord :versatility; equality; teaching; pedagogy; collegial learning; religious education; religious didactics; approaches; allsidighet; likvärdhet; lärararbete; pedagogik; kollegialt lärande; religionskunskap; religionsdidaktiker; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna uppsats ska vara ett praxisorienterat bidrag till såväl lärarprofessionen som till den religionsdidaktiska forskningen. Studien som presenteras här är en intervjustudie om sju verksamma lärares arbete med att undervisa i religionskunskap under styrdokumentens ledord om allsidighet och likvärdhet. LÄS MER

  3. 3. Nyanser av islam i läroböcker - Religionsdidaktiska utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Richard Gren; [2019]
    Nyckelord :Islam; Läroböcker; Media; Muslimer; Nyansering; Orientalism; Religionskunskap;

    Sammanfattning : Islam är en religion som under en längre tid varit föremål för negativ stereotypisering ivästerländsk diskurs, som i denna uppsats används som en generalisering av länder som präglats av liknande kulturella och religiösa värderingar och därför går att jämföra med en svensk kontext. Genom religionsundervisningen ska dock olika perspektiv och tolkningar av religioner undersökas av elever vilket innebär att denna stereotypt negativa bild av islam behöver nyanseras. LÄS MER

  4. 4. Det otydliga religionsläraruppdraget : -   En systematisk litteraturstudie om den svenska skolans religionskunskap

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Jenny Johansson; Michaela Jonsson; [2017]
    Nyckelord :Religionslärare; religionsdidaktiska utmaningar; F-3 lärare; religionskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att utifrån tidigare forskning analysera vilka didaktiska utmaningar religionslärare ställs inför i samband med stora läroplansförändringar, samt de skoldebatter som ligger till grund för dessa. Dessutom jämförs den svenska och den engelska modellen för religionsundervisning med målet att se om religionslärare i England och Sverige ställs inför samma utmaningar, eller om dessa skiljer sig åt, eftersom att den samtida religionsundervisningen är icke-konfessionell i båda länderna. LÄS MER

  5. 5. "Vi ska inte vara rädd föratt möta människor utanför skolan" : En studie som belyser ett lärarperspektiv på studiebesök i religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Maja Persson Riis; [2015]
    Nyckelord :Field study; Religious Education; interculture pedagogy; sociocultural perspective; studiebesök; religionsdidaktik; didaktik; religionskunskap; exkursion; sociokulturellt perspektiv; interkulturell pedagogik;

    Sammanfattning : The project of this thesis is to illuminate the teacher perspective on study visits by examining how six religion teachers relate to the study visit method in high school religious education. The research object of the thesis is to investigate whether teachers believe there are viable didactic possibilities and challenges associated with the study visit concept in education, and to define them if present. LÄS MER