Sökning: "rutiner för åtgärdsprogram"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden rutiner för åtgärdsprogram.

  1. 1. Elevers delaktighet och inflytande vid utformande av åtgärdsprogram : En kvalitativ enkätstudie om pedagogisk skolpersonals erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Susanne Järvi; Truska Chireh Bjarme; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; medverkan; påverkan; elevers inflytande; åtgärdsprogram; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa enkätstudie som utgår från en sociokulturell teori, undersöker vi pedagogisk skolpersonals erfarenheter, uppfattningar och upplevelser av rutiner och strategier för att göra elever delaktiga vid utformning av särskilt stöd och upprättning av åtgärdsprogram. Det är delar av elevhälsan såsom speciallärare, specialpedagoger och skolledare tillsammans med lärare tillika mentorer som vanligtvis upprättar underlagen för särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Övergången : Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Katarina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :samverkan; skolans språkliga krav; speciallärare; språklig sårbarhet; övergång;

    Sammanfattning : Nilsson, Katarina (2022), Övergången – Väsentliga faktorer och speciallärarens roll i övergångar för elever i språklig sårbarhet, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. I studien beskriver några lärare och speciallärare på en f-6-skola sina uppfattningar av arbetet kring övergångar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 3. Organisatoriskt stöd i grundskolan : En kvalitativ studie av tolv lärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Gommel; Anna Bergerstål; [2020]
    Nyckelord :organisation; organisatoriskt stöd; specialundervisning; extra anpassningar; särskilt stöd; tidiga insatser; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Föreliggande studie syftar till att bidra med kunskap om organisatoriskt stöd i grundskolan. Med organisatoriskt stöd avses det stöd som läraren inte kan ge eleven genom extra anpassningar eller sin pedagogik. LÄS MER

  4. 4. Arbetet kring stödinsatser i svenska grundskolan : En kvalitativ studie av några lärares och rektorers erfarenheter och uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Leonor Gustavsson Riveros; [2019]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; extra anpassningar; stödinsats; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Elever med behov av stöd har ökat de senaste åren. Som påföljd har det lett till att skolan som organisation måste ha ett väl fungerande system och rutiner för att få ett flöde i arbetsprocessen. Studien fokuserade på att se från både lärarens och rektorns perspektiv i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Åtgärdsprogram - formulering och ansvar

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Alexis; Helena Fernström; [2018]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; ansvarsfördelning; läs- och skrivsvårigheter; socioekonomiska skillnader; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragMed det här arbetet vill vi betona vikten av att de läs- och skrivmetoder som skrivs in i åtgärdsprogrammen ska vara adekvata åtgärder och att dessa inte görs slentrianmässigt. För att styrka elevens rättigheter bör åtgärdsprogram formuleras på likvärdigt sätt oberoende av vilken skola hen går i. LÄS MER