Sökning: "scenisk gestaltning av"

Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade orden scenisk gestaltning av.

  1. 6. "Det blev en hare och en sköldpadda i stället" : En fenomenografisk studie om teaterlärares syn på fenomenet tyst kunskap i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Annette Andersson; [2023]
    Nyckelord :communicate; phenomenography; tacit knowledge; theatre education; upper secondary school; fenomenografi; gestaltning; gymnasiet; kommunicera; teaterundervisning; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Abstrakt Teater har varit ett ämne på gymnasieskolans estetiska program sedan 30 år tillbaka. I det centrala innehållet för kursen scenisk gestaltning läggs vikt vid förmågan att tolka och analysera sceniska gestaltningar (Skolverket, 2011). Det finns därför ett behov av att formulera och artikulera dessa förmågor. LÄS MER

  2. 7. Att gestalta byxroller. Ett utforskande arbete ur en operasångerskas perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Sally Svensson; [2021-09-28]
    Nyckelord :opera; byxroll; genus; scenkonst; gestaltning;

    Sammanfattning : Uppsatsen vänder sig till dig som är nyfiken på genusgestaltning inom scenkonstframställning. Jag som operasångerska och ’ciskvinna’ undersöker vilka verktyg jag kan använda mig av för att gestalta komplexa byxroller med känslor och olika karaktärsdrag, som läses som män. LÄS MER

  3. 8. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lena Dahlqvist; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER

  4. 9. Där skoven skaver : En intervjustudie om publikens upplevda kunskapsinhämtning genom teater

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Ingebjørg Borg Pedersen; [2021]
    Nyckelord :Dramapedagogik; teater; dramapedagogiskt efterarbete; bipolaritet; psykisk ohälsa; anhöriga; publik;

    Sammanfattning : Dennas uppsatsen är en del av kandidatprogrammet i estetiska ämnens didaktik drama/teater, närmare bestämt kursen Självständigt arbete - kandidatuppsats i Drama/teater. Uppsatsen befinner sig inom det dramapedagogiska forskningsfältet och kan placeras inom det Sternudd (2000) definierar som det konstpedagogiska perspektivet (se sida3). LÄS MER

  5. 10. Skapa kreativt! - Ett undersökande arbete om förutsättningar för kreativt flöde, om att gå från utförande till skapande musikalskådespelare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Alma Bengtsson; [2020-05-11]
    Nyckelord :Kreativitet; intuition; scenisk gestaltning; musikal; skrivande;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete har jag undersökt min egen möjlighet till att vara en skapande konstnär inom fältet musikal, i det här fallet genom textskapande. Min utgångspunkt och drivkraft har varit upplevelsen av mig själv som en ”ickekreativ” konstnär samt vad det gör med mig i min konstnärliga yrkesroll. LÄS MER