Sökning: "sociala bakgrund lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 271 uppsatser innehållade orden sociala bakgrund lärande.
1. Patientens förväntningar på fysioterapeuten och dess påverkan på behandling : Ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Mötet mellan vårdgivare och patient är kärnan i hälso- och sjukvårdens verksamhet där patientdelaktighet och målsättning har visat sig vara betydelsefulla för resultat i rehabiliteringen. Genus, de socialt och kulturella föreställningarna, leder till att det inte alltid är jämställt mellan könen och därmed inom vården. LÄS MER
2. Personers upplevelse av tiden efter utskrivning från sjukhus efter att ha drabbats av en hjärtinfarkt : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Hjärtinfarkt är en av de ledande dödsorsakerna i landet. Trots medicinska framsteg och minskade riskfaktorer kvarstår stora utmaningar. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva personers upplevelser av tiden efter utskrivning från sjukhus efter att ha drabbats av en hjärtinfarkt. LÄS MER
3. Elitidrottares upplevelser av fysioterapeutens betydelse vid skada
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: De flesta elitidrottare drabbas någon gång under sin idrottskarriär av en skada och är då i behov av en fysioterapeut. För att uppnå en så lyckad rehabilitering och återgång som möjligt kan fysioterapeutens roll komma in. Enligt tidigare studier har fysioterapeuten stor betydelse vad gäller vissa faktorer. LÄS MER
4. Äldres skattade fysiska aktivitet och livskvalitet i Luleå kommun : en tvärsnittsstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Fysisk inaktivitet är ett av dagens största folkhälsoproblem där den fysiska aktiviteten är låg inom alla åldersgrupper. Rekommendationerna för fysisk aktivitet är 150-300 minuter med måttlig intensitet eller 75-150 minuter med hög intensitet per vecka. LÄS MER
5. Drivkraft att träna hos universitetsstudenter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Det finns omfattande kunskap om fysisk aktivitet och dess nytta, samt att mycket stillasittande bör undvikas, trots detta ser vi att stillasittandet är högt framförallt bland åldrarna 16-29 år. Vad är det som driver oss? Begreppet motivation är ett komplext begrepp som möjligtvis kan bidra med en förklaring till varför stillasittandet är högt och varför Folkhälsomyndighetens rekommendationer inte uppnås. LÄS MER