Sökning: "socioemotionellt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden socioemotionellt arbete.

  1. 1. Ledarskap i klassrummet : En kvantitativ enkätstudie om kvinnliga och manliga lärares syn på ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Melkerhed; Tiam Shahni; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; genus; kvinnligt; manligt; lärare; ledarstilar;

    Sammanfattning : Följande arbete baseras på en kvantitativ enkätstudie som syftade till att undersöka hurkvinnliga respektive manliga lärare ser på ledarskap i klassrummet, utifrån de aspekter avledarskapet lärarna ansåg vara särskilt viktiga respektive särskilt utmanande. Empirin samladesin med hjälp av en digital enkät som skickades ut till rektorer i tre kommuner, samt till trefacebookgrupper. LÄS MER

  2. 2. Biblioterapi : – en systematisk litteraturstudie över en specialpedagogisk metod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Viktoria Öhling; [2022]
    Nyckelord :biblioterapi; psykisk hälsa; skolframgång; socioemotionellt lärande; problemlösningsförmågor; coping;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att öka kunskapen om en i Sverige än så länge okänd metod, biblioterapi, hur den kan användas i den specialpedagogiska undervisningen av det socio-emotionella lärandet, för att utveckla problemlösningsförmågor och för att utveckla strategier för coping. En övergripande frågeställning kan sammanfattas med: vad säger forskning om biblioterapi i den specialpedagogiska undervisningen? Studien förhåller sig till en bakgrund av att det finns ett tomrum på metoder för några av de ansvarsområden som vilar på skolan, något som skapar en känsla av otillräcklighet hos många lärare som ofta har en diger ämneskompetens och är skickliga på att förmedla kunskaper på olika sätt. LÄS MER

  3. 3. Välja strider i förskolan : En kvalitativ studie om demokratisk fostran och Alla Barn i Centrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Rossall; [2018]
    Nyckelord :Democracy; preschool; All Children at the Centre ABC ; Biestas theory on democracy; socioemotional; setting boundaries; Demokratisk fostran; förskolan; Alla Barn i Centrum ABC ; Biestas teori om demokrati; socioemotionella program; sätta gränser;

    Sammanfattning : The purpose of my study is to investigate how working with ABC (All Children at the Centre) can be interpreted based on a democratic education in preschool. ABC is a socioemotional course provided by an external agency which is subsequently available to teachers and parents within certain councils, throughout the country. LÄS MER

  4. 4. ”En chefs uppdrag är inte att jobba med administrativa uppgifter” : Kommunala enhetschefers upplevda arbetssituation i offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Tamara Katinic; Johanna Ohlsson; [2017]
    Nyckelord :offentlig sektor; enhetschef; arbetssituation; New Public Management; krav-kontroll-stödmodellen;

    Sammanfattning : Vår studie baseras på enhetschefers upplevda arbetssituation. Offentliga verksamheter ska verkställa politiskt fattade beslut och därigenom tjäna allmännas intresse. Enhetschefer i den offentliga sektorn befinner sig i skärningspunkt mellan olika intressenter och ska tillgodose olika intressenters behov. LÄS MER

  5. 5. Discourse on values in elementary school – Working and thoughts from a teacher ́s perspective

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jacob Jirverus; [2012]
    Nyckelord :diskurs; livskunskap; EQ; värdegrund; läroplan; socioemotionellt arbete; lärarperspektiv; grundskola;

    Sammanfattning : BakgrundUnder den verksamhetsförlagda tiden på lärarutbildningen har jag vid flertalet tillfällen sett lektioner inom ramen för livskunskap eller EQ (emotionell intelligens). Genom övningar, rollspel och diskussioner tränar man eleverna att utveckla sina sociala och emotionella förmågor. LÄS MER