Sökning: "sociokulturelltperspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet sociokulturelltperspektiv.
1. Leken som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie kring lågstadielärares uppfattning av leken i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka verksamma lärares uppfattningar av leken som ett pedagogiskt verktyg för lärande i årskurs F-3. För att undersöka detta syfte har tre forskningsfrågor formulerats, vilka fokuserar på lärares definition av pedagogisk lek, lekens relevans för lärandet och inställning till leken som ett pedagogiskt verktyg. LÄS MER
2. Ur ett psyko-socialt och sociokulturellt perspektiv- Erfarenheter av överbelastningsskador hos elever som går nationell idrottsutbildning : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : För en idrottare kan det förekomma svårigheter att hantera dem fysiska och psykologiska krav som ställs inom tävlingsidrott. Tidigare studier har påvisat olika riskfaktorer till en överbelastningsskada såsom tidigare stressorer, personlighet, psyko-fysiologiska, psyko-sociala samt sociokulturella faktorer som kan associeras till skadeuppkomsten. LÄS MER
3. Matematik på förskolan : Matematikundervisning i barnens lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Inledning Matematik är en viktig del i förskolans värld för att få en bra grund i skolan och i vårt samhälle speciellt med tanke på att matematik hela tiden finns runt omkring oss och används i många olika sammanhang. Det som krävs är att förskollärare ska synliggöra och tydliggöra matematiken på olika sätt för att locka barnens intresse i vardagliga situationer. LÄS MER
4. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar med språkutvecklin i förskolan med svenskspråkiga och flerspråkiga barn.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how preschool teachers work with language development regarding children who speak Swedish as their mother tongue as well as children with other first language. This thesis will also examine how the teachers look upon their mission to help the children in their language development both regarding the Swedish language as well as a pontential other first language. LÄS MER
5. Lärarens roll vid undervisning av problemlösning i matematik : En kvalitativ studie om hur lärare i mellanstadiet kan stötta elever vid undervisning av problemlösning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur lärare stöttar elever i arbete med problemlösning vid matematikundervisning. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande har fyra lärare intervjuats och observerats utifrån stöttning på makro- och mikronivå. LÄS MER