Sökning: "speciallärare arbetsuppgifter specialpedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden speciallärare arbetsuppgifter specialpedagogik.

  1. 11. "En helt vanlig känsla" - En studie om hur unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning upplever arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Appelros Morin; Camilla Eriksson; [2015]
    Nyckelord :arbetsliv; delaktighet; funktionsnedsättning utvecklingsstörning; inifrånperspektiv; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : SammanfattningI egenskap av speciallärare i grundsärskolan möter vi dagligen barn och ungdomar med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning. Förhoppningen är att de i vuxen ålder ska få ett avlönat arbete och bli delaktiga på en arbetsplats. LÄS MER

  2. 12. "Jag vill nog hellre ha en speciallärare som kan göra ett jobb på golvet" : Grundskollärares förväntningar på specialpedagogrollen i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrika Hedman Norén; [2015]
    Nyckelord :grundskollärares förväntningar på specialpedagogrollen; speciallärare; arbetsuppgifter; grundskola; work place assimilation ; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera vilka skillnader och likheter som finns i förväntningarna på specialpedagogrollen i skolan hos elva grundskollärare som är verksamma på sju grundskolor i årskurserna 6-9. En historisk tillbakablick ges från speciallärar- till specialpedagogutbildning som även inkluderar styrdokument samt olika perspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  3. 13. Speciallärare - nybyggare i skolan? En enkätstudie kring speciallärares yrkesroll och didaktiska kompetenser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carin Bengtsson; Veronica Lycke; [2014-09-02]
    Nyckelord :speciallärare; yrkesroll; läs- och skrivsvårigheter; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att beskriva och analysera relativt nyexaminerade speciallärares nuläge och önskeläge beträffande yrkesroll, arbetsuppgifter och arbetssituation. Vi ville undersöka i vilken utsträckning speciallärare arbetar som speciallärare och på vilket sätt deras didaktiska kompetenser framträder och tas till vara i undervisning och i skolutveckling. LÄS MER

  4. 14. Kartläggning av läs- och skrivsvårigheter bland elever i åk 3-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Abrahamsson; [2012-05-11]
    Nyckelord :kartläggning; läs- och skrivsvårigheter; kartläggningsmaterial;

    Sammanfattning : Syfte: I och med att det står tydligt i den nya skollagen och i Lgr 11 att elever som riskerar att inte nå kunskapsmålen ska utredas, kommer det att krävas tydlighet inom skolan vad gäller kartläggning/utredning av behov av särskilt stöd. Syftet med studien är att ta reda på om och hur pedagoger med specialpedagogiska arbetsuppgifter kartlägger elever i åk 3-9 med sent upptäckta läs och skrivsvårigheter samt hur arbetsgången är och om det finns en färdig plan för det. LÄS MER

  5. 15. Specialpedagogens uppdrag. En totalundersökning av specialpedagogers arbetsuppgifter i en kommun

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Ericson; Kenneth Stenberg; [2012-02-13]
    Nyckelord :specialpedagog; speciallärare; handledning; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Att studera specialpedagogens yrkesroll i olika skolor. Arbetar specialpedagogen utifrån de mål som står i examensförordningen samt finns likheter/skillnader i det specialpedagogiska uppdraget i olika skolor inom samma kommun. LÄS MER