Sökning: "speciallärare arbetsuppgifter specialpedagogik"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden speciallärare arbetsuppgifter specialpedagogik.

  1. 6. Om speciallärarrollen inom matematikutveckling - med fokus på undervisa, utreda och utveckla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annica Wåhlander; Jessica Feinberg; [2019]
    Nyckelord :Inkluderande undervisning; Intensivundervisning; lärmiljö; utveckla; utreda;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFeinberg, Jessica och Wåhlander, Annica (2019). Om speciallärarollen inom matematikutveckling – med fokus på undervisa, utreda och utveckla. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 7. Läsförståelse och texttyper i olika läromedel på lågstadiet : Resultatens konsekvenser för specialundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Sundbom; [2018]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Åk 2; Textrörlighet; Texttyper; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka vilken typ av textrörlighet som förekommer i arbetsuppgifter i två läsläror och i en NO-bok för åk två och att undersöka vilka typer av texter som bearbetas i de valda läromedlen. Att diskutera hur dessa resultat i sin tur kan påverka specialundervisningens inriktning ingår också i syftet. LÄS MER

  3. 8. Frihet att utforma uppdraget : En studie om specialpedagoger och speciallärares samarbete, arbetsuppgifter och visioner om framtiden

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Hult Nilsson; Elisabeth Lindborg; [2018]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; förebyggande arbete; samarbete; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Problemformulering: Specialpedagoger och speciallärares samarbete och arbetsuppgifter skiljer sig åt i den svenska skolan. Syfte: Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om vad samarbete mellan specialpedagoger och speciallärare karaktäriseras av och vilka arbetsuppgifter som är knutna till respektive yrkesgrupp. LÄS MER

  4. 9. Specialpedagogisk handledning : En studie om specialpedagogers/speciallärares upplevelser och erfarenheter av handledning till lärare som undervisar integrerade grundsärskoleelever.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Bandling; Maria Gulin Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :fenomenologi; grundsärskola; handledning; integrerade elever; specialpedagogik; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju specialpedagoger, som erbjuder och genomför specialpedagogisk handledning till lärare som undervisar integrerade grundsärskoleelever, upplever och beskriver handledningens syfte, fokus och sin egen roll i handledningssamtalet samt vad specialpedagogerna/speciallärarna upplever att lärarna efterfrågar. För att undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av strukturerade och semistrukturerade enskilda intervjuer samt fokusgruppintervjuer. LÄS MER

  5. 10. Den specialpedagogiska yrkesrollen på skoldatateken : En kartläggande enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Gylesjö; Maria Hedlund; [2018]
    Nyckelord :specialpedagogik; skoldatatek; webbenkät; professionsteori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : I det föreliggande arbetet som har både en analytisk och kartläggande dimension har vi undersökt den specialpedagogiska yrkesrollen på skoldatateken. Vi menar att arbetet på skoldatateken kan vara ett sätt för speciallärare och specialpedagoger att försöka etablera en ny form av professionsutövning. LÄS MER