Sökning: "spel utan grafik"
Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden spel utan grafik.
6. Navigering och mental representation med ljud i en icke-visuell 3D miljö
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna studie tar upp forskning kring tillgänglighet inom data/tv-spel och fokuserar främst på ljudspel, en genre som särskilt uppstått för synnedsatta. Texten tar upp frågeställningen kring seende personers upplevelser av ljudspel och att kvalitativ data ska samlas in för denna studie. LÄS MER
7. KONTEXT OCH UPPFATTNING : Kontextens påverkan på ljud och grafik i ett Science Fiction-spel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Studien som utförs i denna uppsats undersöker problemformuleringen “I hur stor utsträckning påverkar förutfattad information om spelsituationen uppfattningen av ljud och grafik, samt spelarens agerande, i en Science Fiction-miljö?” med hjälp utav en kort spelprototyp som artefakt. Deltagare till studien blev presenterade med en viss typ av information beroende på vilken testgrupp de placerats i. LÄS MER
8. Virtual- och augmented reality inom turism : En studie om tillämpning av teknikerna innan och under en resa
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : VR (Virtual Reality) är en datorsimulerad virtuell verklighet där användaren omsluts med ljud och bild och naturlagarna sätts ur spel. Användaren kan själv anpassa verkligheten efter egna behov och önskemål. Till skillnad från VR betraktas AR som ett visuellt system som förstärker vår verklighet med information och grafik. LÄS MER
9. Affordances i en VR-spelmiljö : Hur stilisering påverkar förståelsen för interagerbara objekt i spelgrafik
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Inom produktion av grafik för spel förekommer regelbundet problem med att definiera graden av stilisering. Utifrån tidigare studier om hur spelare vägleds genom spelmiljöer med hjälp av färgskillnader och kontraster skapades i denna VR-studie hypotes om att spelare enklare förstår interaktioner med objekt som är mer realistiska och detaljerade i sina material och texturer då dessa objekt innehåller mer kontraster även kallade mikrokontraster, än ett stiliserat objekt. LÄS MER
10. 3D Program och Spelmotorer : En fallstudie om användarens uppfattning av 3D omgivningar i visualiserings sammanhang
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktionSammanfattning : Uppsatsen undersöker skillnader mellan 3D program och spelmotorer. En producent i dagens mediesamhälle har många val mellan program och ibland kan det vara svårt att dra slutsatser. LÄS MER