Sökning: "språk i förskolan malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden språk i förskolan malmö högskola.

  1. 1. Vad hände sedan? En kvalitativ studie om hur några förskolor inkluderar modersmålet i sitt arbetssätt utifrån Malmö stads språkpolicy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Larsson; Nathalie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Arbetssätt; förskola; inkludering; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få en ökad kunskap för hur pedagoger förhåller sig till Malmö stads språkpolicy, samt hur modersmålet inkluderas i arbetssättet. Vi har Vygotskijs sociokulturella perspektivet som vår teoretiska utgångspunkt. Barns lärande utgörs av interaktion i samband med miljön. LÄS MER

  2. 2. Är det en hon eller en han?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Jensen; Katharina Petersson; [2017]
    Nyckelord :feministisk poststrukturalism; förskola; genus; heterosexuella matrisen; literacy; multipla subjekt; språk;

    Sammanfattning : Både i och utanför förskolan möts barn av normer kring vad som anses normalt för pojkar respektive flickor. Detta sker bland annat genom böcker, kläder och leksaker. Denna studies syfte är att undersöka hur barn i förskolan (1-5 år) skapar och utmanar genus i spontana egeninitierade literacyaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar pedagoger med barns språkutveckling för att stärka deras språk?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Ahlman; Pernilla Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :Metod; Miljö; Pedagoger; Språkutveckling; Verktyg;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger arbetar med barns språkutveckling, för att få en djupare inblick i vilka metoder som pedagogerna använder. Vi har använt oss av observationer och intervjuer som metod när vi har samlat in materialet till vår forskning. LÄS MER

  4. 4. "Musik kan vara ett sätt att kommunicera, det är ett språk i sig..."

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Hansåker; Jamila Paco; [2017]
    Nyckelord :Artefakter; Förskola; Miljö; Musik; Nyanlända; Talspråksutveckling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö98/16) finns musik med som ett uppdrag, trots detta uppfattar sig pedagoger ofta inkompetenta, enligt Ehrlins (2012) forskning, när de ska utföra musik tillsammans med barnen i förskolans verksamhet. Musik är en del av det mänskliga livet, ses som ett nedärvt språk och finns i alla människors vardag, ändå är det många pedagoger som inte prioriterar musiken som inlärningsmetod (Ehrlin, 2012). LÄS MER

  5. 5. Vad kan teater och dans erbjuda i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcin Gorski; Sebastian Hansen; [2017]
    Nyckelord :Dans; Estetiska uttrycksformer; Kompetensskapande; Kunskapsskapande; Meningsskapande; Reggio Emilia; Teater;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur de estetiska uttrycksformerna teater och dans kan bidra till barns kompetens-, kunskaps- och meningsskapande i förskolan ur ett Reggio Emilia-inspirerat synsätt. Studien har utgått från frågeställningarna: Vad anser pedagoger att teater och dans kan bidra till förskolans verksamhet? Vilka kompetenser och vilket lärande medför teater och dans till förskolan? För att kunna svara på frågeställningar så valde vi en kvalitativ metod för att komma närmre människorna och miljön. LÄS MER