Sökning: "standardisering inom tjänstesektorn"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden standardisering inom tjänstesektorn.
1. Värdeflödesanalys av reklamationsprocessen på ABB Control Products
Master-uppsats, KTH/Industriella informations- och styrsystemSammanfattning : Värdeflödesanalys är ett ofta använt verktyg inom förbättringskonceptet Lean och syftar till att eliminera slöserier i processer och erhålla en högre resurseffektivitet. Värdeflödesanalys har sitt ursprung i produktionssektorn men har utvecklats till att användas också inom tjänstesektorn även om det fortfarande inte tillämpas i lika stor utsträckning där. LÄS MER
2. När flaskhalsar blir värdeskapande - Att implementera lean production och Gap-modellen i tjänstesektorn
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Det har tidigare gjorts försök att implementera lean production i tjänstesektorn, genom att bland annat forma om lean och serviceanpassa det. Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar det finns för lean och Gap-modellen att implementeras inom tjänsteföretag. LÄS MER
3. Framgångsfaktorer för standardiserade arbetssätt inom Lean produktion
M1-uppsats, KTH/Industriell produktionSammanfattning : Människans behov av att standardisera inom industrin har varit markant sedan tillkomsten av massproduktion. Under den tidiga delen av 1900-talet kom Henry Ford att nyttja standardisering vid framställandet av T-Forden även Frederick Taylor gjorde stora ansträngningar för att standardisera arbetssätt inom Scientific management under samma tidsperiod. LÄS MER