Sökning: "standardisering inom tjänstesektorn"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden standardisering inom tjänstesektorn.

  1. 1. Värdeflödesanalys av reklamationsprocessen på ABB Control Products

    Master-uppsats, KTH/Industriella informations- och styrsystem

    Författare :Magnus Lindqvist; [2012]
    Nyckelord :Lean; Value stream mapping; customer complaint; process; Lean; värdeflödesanalys; process; reklamation;

    Sammanfattning : Värdeflödesanalys är ett ofta använt verktyg inom förbättringskonceptet Lean och syftar till att eliminera slöserier i processer och erhålla en högre resurseffektivitet. Värdeflödesanalys har sitt ursprung i produktionssektorn men har utvecklats till att användas också inom tjänstesektorn även om det fortfarande inte tillämpas i lika stor utsträckning där. LÄS MER

  2. 2. När flaskhalsar blir värdeskapande - Att implementera lean production och Gap-modellen i tjänstesektorn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Elisabeth Hong; Josephine Långbacka; Marija Bozic; [2012]
    Nyckelord :lean; gap-modell; tjänstesektor; flygplats; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det har tidigare gjorts försök att implementera lean production i tjänstesektorn, genom att bland annat forma om lean och serviceanpassa det. Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar det finns för lean och Gap-modellen att implementeras inom tjänsteföretag. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer för standardiserade arbetssätt inom Lean produktion

    M1-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Niklas Wallenstam; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Människans behov av att standardisera inom industrin har varit markant sedan tillkomsten av massproduktion. Under den tidiga delen av 1900-talet kom Henry Ford att nyttja standardisering vid framställandet av T-Forden även Frederick Taylor gjorde stora ansträngningar för att standardisera arbetssätt inom Scientific management under samma tidsperiod. LÄS MER