Sökning: "subjektspositioner tolkningsrepertoarer"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden subjektspositioner tolkningsrepertoarer.

  1. 1. Tidöavtalet: Integrationsallians eller mångkulturellt bakslag?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ebba Avelin; Titilayo Mossberg; [2024]
    Nyckelord :Tidöavtalet; Integrationspolitik; Diskurspsykologi; Subjektspositioner; Tolkningsrepertoarer; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Tidöavtalet är resultatet av samarbetspartierna Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalernas strävan efter att ta ansvar för Sverige under mandatperioden 2022 - 2026. Uppsatsen ämnar att analysera och identifiera den integrationspolitiska inriktning som manifesteras i Tidöavtalet. LÄS MER

  2. 2. Den sociala konstruktionen av ålder och kompetens i förskolan : En diskurspsykologisk analys av pedagogers porträtteringar av 1-3 åringars kompetens

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Lindström Pettersson; Emma Herstorp Rönn; [2022]
    Nyckelord :Children s competence; age; subject position; interpretation repertoire; discourse psychology; children s view; preschool; didactics; approach; education; Barns kompetens; ålder; subjektsposition; tolkningsrepertoar; diskurspsykologi; barnsyn; förskola; didaktik; förhållningssätt; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera sociala konstruktioner av 1-3 åringars ålder och kompetens, genom att analysera hur pedagoger porträtterar de yngsta barnen. Detta görs genom diskurspsykologisk analys av pedagogers uttalanden i samtal om omsorg och undervisning, utifrån studiens tre frågeställningar; Hur talar förskollärare och barnskötare om 1-3 åringars kompetens? Vad framställs som sanningar om 1-3 åringars kompetens? Vilja subjektspositioner tillskrivs 1-3 åringar? Diskurspsykologi har agerat som både epistemologisk och metodologisk utgångspunkt i denna studie. LÄS MER

  3. 3. Den sociala konstruktionen av ålder och kompetens i förskolan : En diskurspsykologisk analys av pedagogers porträtteringar av 1-3 åringars kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Herstorp Rönn; Alice Pettersson Lindström; [2022]
    Nyckelord :Children s competence; age; subject position; interpretive repertoire; discourse psychology; approach; preschool; didactics; education; Barns kompetens; ålder; subjektsposition; tolkningsrepertoar; diskurspsykologi; barnsyn; förskola; didaktik; förhållningssätt; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera sociala konstruktioner av 1-3 åringars ålder och kompetens, genom att analysera hur pedagoger porträtterar de yngsta barnen. Detta görs genom diskurspsykologisk analys av pedagogers uttalanden i samtal om omsorg och undervisning, utifrån studiens tre frågeställningar; Hur talar förskollärare och barnskötare om 1-3 åringars kompetens? Vad framställs som sanningar om 1-3 åringars kompetens? Vilja subjektspositioner tillskrivs 1-3 åringar? Diskurspsykologi har agerat som både epistemologisk och metodologisk utgångspunkt i denna studie. LÄS MER

  4. 4. Medias konstruerande av den passande eleven : En kritisk diskurspsykologisk studie om kläders betydelse för elevens identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Cornelia Carstedt; Jennifer Evelönn; [2021]
    Nyckelord :kritisk diskurspsykologi; tolkningsrepertoarer; subjektspositioner; ideologiska dilemman; identitet; klädkoder; elever; kriminalitet;

    Sammanfattning : Gängkriminalitet är ett samhällsproblem i Sverige samtidigt som dagens mode och musik inspireras av gängkriminaliteten. Samhällets oro är att ungdomar ska influeras av gängkriminaliteten. LÄS MER

  5. 5. Helt vanlig tjej eller manipulativ och häxlik? : En kritisk diskurspsykologisk analys av hur kvinnliga mördare representeras i kvällspressen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Viviane Lundahl; [2020]
    Nyckelord :kvinnliga mördare; media; kritisk diskurspsykologi; representation;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur gärningspersonerna i fallen Arbogakvinnan och Styckmordet i Askersund representerats i svensk kvällspress. Syftet med uppsatsen är att med en kritiskt diskurspsykologisk ansats studera hur de kvinnliga mördarna representerades i brottsrapporteringen av fallen under de första sex månaderna efter att brotten begåtts. LÄS MER