Sökning: "svenska klädföretag"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden svenska klädföretag.

  1. 1. Risk assessment of non-intentionally added substances in polyester yarn made from recycled polyethylene terephthalate (PET)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Kristina Arnqvist; [2023]
    Nyckelord :r-PET; polyester yarn; NIAS; risk assessment;

    Sammanfattning : Polyester is a synthetic material made from polyethylene terephthalate (PET), which is synthesised from fossil raw materials. Many clothing manufacturers are using polyester in their clothing, which, from an environmental perspective, creates a non-sustainable cycle. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar klädföretags innehåll på Instagram kundengagemang?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Isabella Granqvist; Gabriella Granqvist; [2022]
    Nyckelord :Instagram; kundengagemang; sociala medier; klädföretag; informativt innehåll; känslomässigt innehåll; visuellt innehåll;

    Sammanfattning : På sociala medier publiceras idag ett flertal olika typer av innehåll, vilket skapar olika känslor hos mottagaren och påverkar mottagarens handlingar. Detta kan visa sig genom kundengagemang i form av likes eller kommentarer vilket idag har visat sig ha en effekt på exempelvis kundnöjdhet och förtroende samt ger förståelse för hur konsumenter interagerar med produkter och varumärken. LÄS MER

  3. 3. Black Fri-nay : En kvantitativ studie om konsumentbeteende kopplat till klädföretag som aktivt motsätter sig Black Friday-trenden

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Erik Högberg; Tilda Cedlöf; [2020]
    Nyckelord :Black Friday; green distancing; anti-consumption; consumer behavior; clothing companies; clothing; shopping holiday; Black Friday; grönt avståndstagande; antikonsumtion; konsumentbeteende; klädföretag; kläder; shoppinghögtid;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Black Friday slår årligen svenska försäljningsrekord men under de senaste åren har ett nytt fenomen observerats bland vissa klädföretag. Som en reaktion till den överkonsumtion och hållbarhetsproblematik som shoppinghögtiden för med sig har vissa företag börjat utföra ett aktivt avståndstagande mot Black Friday och andra shoppinghögtider och marknadsför sitt misstycke. LÄS MER

  4. 4. Svenska klädföretags arbete med cirkulär ekonomi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Amanda Kellerman; Sandra Strömstedt; [2016]
    Nyckelord :circular economy; Swedish fashion industry; resources; fashion industry; textile industry; textiles; Sweden; fashion; behavioural changes; consumption; cirkulär ekonomi; svenska klädföretag; resurser; klädföretag; kläder; mode; Sverige; beteendeförändring; konsumtion;

    Sammanfattning : I Sverige köps det idag 13,1 kg kläder per person och år, av dessa slängs 8 kg kläder per person och år. Cirka 60 procent av det som slängs skulle dessutom kunna användas igen. Detta är en inte en hållbar resurshantering och för att ta tillvara på kläderna behövs en omställning där kläderna ses som en resurs. LÄS MER