Sökning: "tematisk analysmetod"

Visar resultat 16 - 20 av 572 uppsatser innehållade orden tematisk analysmetod.

  1. 16. Det dubbla uppdraget i litteraturundervisningen: : En kunskapsöversikt om litteraturundervisningens potential för att utveckla demokratiska värderingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Tufvesson; Matilda Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :demokratiska värderingar; dubbla uppdraget; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; personlig utveckl;

    Sammanfattning : Skolan ska främja elevers kunskapsutveckling men har även en fostrande roll vilket ofta benämns som det dubbla uppdraget. Detta uppdrag som lärare står inför är komplext, och dessutom påverkas lärares didaktiska val även av tidsbegränsningar samt krav på mätbarhet. LÄS MER

  2. 17. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  3. 18. Pusselbitar i barnens digitala värld : En kvalitativ studie om sex förskollärares erfarenheter och uppfattningar om digitala resurser i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Eriksson; Victoria Lindevall; [2024]
    Nyckelord :Digitala resurser; digital kompetens; analogt material; komplement; samspel; utforska; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens resultat omfattar förskollärares reflektioner kring den snabba teknologiska utvecklingen och hur det påverkar barn i förskolan. Samhällets fokus på lärplattan ifrågasätts, där studien visar vikten av att synliggöra digitala resurser som mer än bara lärplattor. LÄS MER

  4. 19. Kontroll i Kaoset - En Fallstudie på Oatlys Kris- och Kommunikationsstrategier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samuel-Maxim Petrik; Oscar Holgersson; [2024]
    Nyckelord :Krishantering; Kriskommunikation; Intressenter; Varumärkesaktivism; Hållbarhet; Business and Economics;

    Sammanfattning : Research questions: How do internal and external crisis communication interact with each other and how does this play a role in crisis management in companies that apply brand activism? Purpose: The purpose of this essay is to gain a deeper understanding of how internal and external crisis communication affect each other and how the interaction between these affect the company's crisis management. Methodology: The choice of methodology that was made was based on a hermeneutic research strategy, together with a qualitative research strategy. LÄS MER

  5. 20. Biologiundervisning i förskolan, vad är det? : En intervjustudie om biologiundervisningens karaktär i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Persson; Emmie Uhlén; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic questions; Education; Preschool; Preschool Teachers; Biologi; Didaktiska frågor; Förskola; Förskollärare; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa biologiundervisningens karaktär i förskolans undervisningsverksamhet utifrån förskollärararnas uppfattningar. Detta görs genom frågeställningarna; Vilket innehåll behandlas inom biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilka undervisningsstrategier används i biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilket syfte får biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Studien tar sin utgångspunkt i att belysa biologi som ämnesområde då det inte framställs explicit i förskolans Läroplan Lpfö 18, trots att innehållet behandlar biologi. LÄS MER